Piątek 29 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Elastyczność: Ostateczny trend w hotelarskich...

Artykuły serwisu


Elastyczność: Ostateczny trend w hotelarskich projektach


Dodano: 2014-04-09

Drukuj


Całkiem nagle, jak się wydaje, nasza globalna społeczność zaadoptowała nową powszechną, charakterystyczną cechę – życzymy sobie tego, czego chcemy i kiedy tego chcemy. Wczorajsze udogodnienia, zapewniające dodatkowe korzyści dla doświadczenia gościa, szybko wyewoluowały w kierunku dzisiejszych oczekiwań. Internet, poczta elektroniczna, programy telewizyjne, satelitarne radio i ogólne tempo życia, wszystko to wpłynęło na sposób, w jaki prowadzimy życie codzienne oraz na sposób, jakiego oczekujemy od tych, którzy zajmują się świadczeniem usług, wspierając nasz nowy styl życia.

Mało jest przemysłów, które zostałyby tak głęboko dotknięte przez te nowe oczekiwania, jak przemysł hotelarski. W rzeczywistości, sądzę iż potrzeba elastyczności może stać się pojedynczym, najbardziej dominującym trendem w przedsięwzięciach hotelarskich, poprzez sposób, w jaki pozwala lub ogranicza możliwość operatorów dostosowywania się do innych trendów pojawiających się na biznesowym horyzoncie. A mimo to, czy obiekt zazwyczaj nie przeżywa większości trendów, które tak szybko jak się pojawiają, tak szybko znikają?



Jakie mają być pory posiłków?

Pisałem już dużo wcześniej o temacie elastyczności, ale moje zainteresowanie w tamtym czasie skupiało się na wyposażeniu i infrastrukturze, które ograniczają możliwości operatorów restauracji w reagowaniu na żądania klientów. W ciągu ostatnich kilkunastu lat zaobserwowałem, że ta potrzeba elastyczności wśród obiektów świadczących usługi żywieniowe zaczyna przenikać na całe obiekty, od pracowników zaplecza do pracowników bezpośredniego kontaktu z klientem i w każdym obszarze pomiędzy nimi. Pory posiłków zaczęły stawać się dowolne i mniej rygorystyczne, dostosowując się do naszego zwariowanego stylu życia.

W przemyśle często używa się określenia „części dnia – day-parts” dla opisania czasowych okresów w trakcie przeciętnego dnia, kiedy klienci mogą korzystać z obiektów świadczących usługi gastronomiczne. Tradycyjne części dnia określające śniadanie, lunch i kolację już dawno zostały połączone z ich nowymi odpowiednikami. Nie ma lepszego przykładu niż ten wprowadzony przez Taco Bell, o nazwie „Czwarty Posiłek”. Jest to błyskotliwa strategia marketingowa, definiująca nową późnowieczorną porę posiłku. Trzydzieści lat temu koncepcja późnowieczornej pory posiłku wydawałaby się nienaturalna, podczas gdy dzisiaj stała się realną oczywistością. Podobnie też, dla niektórych koncepcji, okresy pomiędzy śniadaniem a lunchem i pomiędzy lunchem a kolacją, wyłoniły się jako niezależne szanse żywieniowe, co w wielu przypadkach zaowocowało powstaniem dostosowanych do życzeń klientów menu i unikalnych ofert usługowych. Operatorzy, którzy starannie przestudiowali i zaadaptowali nowe wymagania stawiane przez coraz bardziej elastyczne i wymagające społeczeństwo, zmienili pory zastoju w działalności gastronomicznej w niezależne części dnia generujące dodatkowe dochody.


Przezwyciężanie ograniczeń fizycznych

Możliwość wyłaniająca się przed operatorem do uznania i zaakceptowania nowego trendu i pragnienie skorzystania z tych nowych okazji, są wspaniałymi pierwszymi krokami w tym kierunku – ale często mamy tu do czynienia z frustracją, kiedy sam obiekt staje się kluczowym czynnikiem ograniczającym możliwość realizacji tego trendu. Chociaż niewątpliwie chęć operatora do skorzystania z nadarzającej się okazji, jest w tej sprawie szczera, to fizyczne możliwości obiektu stają na przeszkodzie w realizacji założonych przedsięwzięć. Aby przezwyciężyć te przeszkody, zaobserwowałem (i zaproponowałem) zwiększoną koncentrację na elastyczności obiektów świadczących usługi gastronomiczne – szczególnie w obszarach bezpośredniego kontaktu z klientem – w trakcie realizacji projektów renowacyjnych i nowych planów budowlanych, w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

Nie jestem fanem rzucania abstrakcyjnych pomysłów, a następnie wycofywania się z nich. Przeciwnie. Moim priorytetem jest dostarczanie specyficznych przykładów. A więc proszę bardzo – oto zbiór pomysłów prezentujących rodzaj elastyczności, do których się odnoszę. Niektóre z tych koncepcji są pomysłami, które stworzyliśmy na potrzeby naszych klientów. Inne są ideami, które zostały wprowadzone w życie przez innych projektantów. Mam nadzieję, że te pomysły – lub inne przez nie zainspirowane – pomogą wam w zwiększeniu elastyczności twojego lokalu gastronomicznego.

  • Widziałem kiedyś lokal z zainstalowanymi ruchomymi pół-ściankami. Była to otwarta sala, przedzielona szeregiem partycji o wysokości sięgającej połowy wysokości lokalu, które kiedy zostaną „zwolnione” z ich zabezpieczonej pozycji, wyskakują na rolki i mogą być przesuwane do pomieszczeń magazynowych. Było to bardzo sprytne rozwiązanie.
  • Restauracje całodziennego żywienia w wielu kurortach były już dawno problemem. W trakcie śniadania klient życzy sobie możliwości skorzystania z bufetu. Jednakże bufet jest w tej porze dnia nie na miejscu i często się z niego rezygnuje w innych częściach dnia. Powszechnym rozwiązaniem tego dylematu jest umieszczenie bufetu w rogu sali konsumpcyjnej i zamykanie go, kiedy nikt z niego nie korzysta. Jest to jednak, w najlepszym razie, rozwiązanie przeciętne. Dla jednego z naszych klientów zaprojektowaliśmy koncepcję, według której określona część sali jadalnej jest przekształcana z przestrzeni bufetowej w porze porannej, na restauracyjną widoczną część kuchni wraz ze wspólnym jadalnym stołem w porze wieczornej.
  • Rozważ wykorzystanie nietrwałych „elementów” do dzielenia przestrzeni wewnątrz obiektu. Może to obejmować zasłony, meble, rośliny doniczkowe, materiały podłogowe, detale sufitowe lub inne porównywalne składniki wystroju pomocne w tworzeniu definicji przestrzennej.
  • A co z elementami wykończeniowymi na ścianach lub dziełami sztuki, które mogą rzeczywiście zmieniać się w zależności od pory dnia? To jest możliwe.
  • Odwiedziłem ostatnio hotel, który zagospodarował na wpół zamknięte przestrzenie w korytarzach na zewnątrz ich sal konferencyjnych i wykorzystywał je jako przyjemny obszar na przerwy na kawę, jak również na improwizowane spotkania między współpracownikami. Przestrzenie te były owalne w kształcie, ale otwarte z obu stron w kierunku sąsiadującego z nimi korytarza. Dzięki temu projektowi, przestrzeń ta stała wyjątkowo uniwersalna.
  • Często obserwuję prywatne pomieszczenia jadalne, które są zaprojektowane tylko dla jednego, ewidentnego celu i w rezultacie przez większość czasu są puste i niewykorzystywane. Alternatywnym rozwiązaniem byłoby stworzenie prywatnej przestrzeni jadalnej, która wykorzystywana byłaby do różnych osobistych funkcji, ale bezproblemowo połączona byłaby także z sąsiednimi obszarami, mogąc służyć celom dla nich zaprojektowanym, w czasie wolnym od jej celu głównego.
  • Jeżeli zaangażowałeś się w nowy projekt budowlany lub renowację swojego obiektu, upewnij się, aby zainstalować wszelkie pomocne urządzenia (np. gniazdka elektryczne, przyłącza wody, itp.) wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe. Umożliwi ci to w przyszłości dodawanie tymczasowych rozwiązań lub stałego powiększania przestrzeni w całym obiekcie.


Wszyscy nauczyliśmy się tego, że zmiany są jedyną stałą częścią naszego życia. Podobnie, sądzę że potrzeba elastyczności w obiektach gastronomicznych, wspierająca pojawiające się i znikające trendy, jest jedynym trendem, który pozostanie z nami na zawsze.

Lee Simon



Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji