Już niewystarczającym jest pokazywanie organizatorom konferencji i
spotkań wydrukowanego menu i oczekiwanie na podjęcie decyzji tylko z tego, co
zostało im zaprezentowane. Musimy przeprowadzić więcej doradztwa, kiedy chodzi
o planowanie posiłku, a nie tylko skupiać się na sprzedaży gotowych już
pakietów menu.
Przez lata wiele badań udowodniło, iż ze spotkania głównie pamięta się
wyżywienie i obsługę, a nie mówców czy ich wypowiedzi. W
"wykarmieniu" grupy chodzi o coś więcej niż o wybranie czegoś do menu
w odpowiedniej cenie, czy też tego, co organizator lubi. W naszych czasach
naprawdę musimy wziąć pod uwagę potrzeby i żądania członków grupy.
Gusta względem wyżywienia różnią się diametralnie w każdej grupie. W większości
grup mamy zresztą swoje wewnętrzne podziały względem: wieku, płci, profesji,
miejsca zamieszkania jak i różnic w upodobaniach. I zdrowe odżywianie się jest
z pewnością w stylu. To nie oznacza, że serwowane jedzenie, które spełnia rolę
posiłku nie powinno wyglądać atrakcyjnie czy przepysznie. Powinno przykuwać
wzrok, być smaczne, ale także zdrowe.
Musimy zacząć myśleć o dietetycznych potrzebach określonych grup, którymi się
zajmujemy, a także, czy tym grupom odpowiada spożywanie pożywnych posiłków, czy
też jest im to obojętne. Wszystko wskazuje na to, że większość ludzi pragnie
obecnie zdrowiej się odżywiać.
Kiedy już zrozumiemy potrzeby i pragnienia uczestników spotkania w zakresie
żywienia i specjalnych diet, musimy być w stanie przekazać te informacje naszej
załodze gastronomii i wymyślić kilka twórczych menu. Włączenie kucharza w
tworzenie menu, które będą zaspokajały potrzeby członków grupy, będzie
koniecznością, jeśli chcemy zapewnić wyróżniający się poziom obsługi dla
naszych potencjalnych klientów.
Z całą pewnością łatwiejszym dla twoich pracowników jest wręczenie gotowych już
menu i poproszenie o wybranie czegoś z kolumny A i czegoś z kolumny B. Ale czy
to naprawdę służy wymaganiom grupy? Nie ma co do tego żadnych wątpliwości, że
załoga gastronomii spisze się lepiej, jeśli zawczasu będziesz wiedział, czego
zażyczą sobie twoi goście. Niech powiedzą ci o tym poprzez organizatora.
Organizator, dostarczający ci cechy demograficzne grupy (wiek, płeć, dzieci,
rodzina, stan cywilny, typ pracy, emerytura) jest zawsze pomocny. Nie zapominaj
- pracownicy odwiertów czy poszukiwacze ropy będą jedli coś innego niż emeryci.
Więc musimy być w stanie zapewnić menu, które będzie miało sens dla danej
grupy.
Musimy także omówić specjalne potrzeby dietetyczne. Nie czekajmy do ostatniej
chwili, żeby odkryć, że nasz gość jest cukrzykiem, że potrzebuje potraw z niską
zawartością soli czy też dania koszerne. Pytaj o te rzeczy podczas rezerwacji.
Bycie kimś w stylu konsultanta żywieniowego jest zapewnianiem wspaniałej
obsługi naszym klientom. Czy to nie dlatego pracujemy w tej branży?
Howard Feiertag
© Copyright Howard Feiertag
Tytuł artykułu w oryginale “ Effective salespeople help groups with menu
planning”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Howard Feiertag - dobrze znany weteran w przemyśle hotelarskim z ponad
40-letnim doświadczeniem w różnych obszarach hotelarstwa: zarządzanie usługami
konferencyjnymi, działalność operacyjna hotelu, gastronomia, sprzedaż i
marketing, jak również w przemyśle turystycznym, certyfikowany konsultant
marketingu i zarządzania, członek wielu organizacji turystycznych i
hotelarskich (Institute of Certified Travel Agents, HSMAI, MPI), zdobywca wielu
nagród za osiągnięcia w dziedzinie szkoleń m.in. Educator of the Year (Professional
Convention Management Association), Excellence in Sales and Marketing Strategy,
prawdzi zajęcia dla Educational Institute of AHLA, Hospitality Services of
America, MPI, HSMAI, wielu hoteli, organizatorów spotkań oraz biur podróży,
autor ksiażki “Lesson From the Field – A Common Sense Approach to Effective
Hotel Sales” oraz wielu artykułów w magazynach branżowych m.in. Hotel &
Motel Management.
Kontakt:
Howard Feiertag
email: howardf@vt.edu
www.hsa.com
|