|
(fot. townhousecompany.com)
|
Jeden z czytelników przedstawił mi niedawno ten powszechny dylemat: Jesteśmy 15-pokojowym hotelem typu boutique, położonym trochę na uboczu od głównego regionu turystycznego – szczególnie w okresie zimowym. Niedawno został w pobliżu otwarty 103-pokojowy kurort, co spowodowało dla nas jeszcze trudniejszą sytuację, nie mówiąc już o problemach ekonomicznych. Obecnie nie dysponujemy praktycznie żadnym budżetem, który moglibyśmy wykorzystać na marketing. Zbliżamy się do końca sezonu i staramy się w jakikolwiek sposób przyciągnąć nowych klientów. Czy można prosić o jakąś radę?
Jak można prowadzić kampanię marketingową bez budżetu? Sprawie tej poświęciłem trochę miejsca w moim artykule dotyczącym marketingu w niezależnym hotelu, natomiast to wy sami powinniście być bardziej kreatywni i zastanawiać się nad nowymi pomysłami.
Strategia zerowego budżetu marketingowego • Jeżeli zamierzasz prowadzić pomyślną akcję promocyjną przy braku budżetu powinieneś wykorzystywać marketing ‘word-of-mouth’ polegający na przekazywaniu informacji w formie słownej, w nieformalny sposób, w rozmowach w cztery oczy, w interpersonalnym przekazywaniu rekomendacji itp. • Korzystaj ze strategii związanej ze stronami publikującymi komentarze gości, takimi jak TripAdvisor. Opinie przedstawione przez twoich byłych gości dają ci bezpłatna ekspozycję w internecie i mogą zachęcić turystów do zdecydowania się na pobyt w twoim hotelu. Zapoznaj się ze wskazówkami marketingowymi umieszczonymi na TripAdvisor (i Qype) zanim podejmiesz działania. • Zbuduj system rekomendacji umożliwiający gościom rozpowszechnianie wiadomości o twoim hotelu • Zainicjuj partnerskie współdziałanie z innymi biznesami polecającymi twój obiekt potencjalnym gościom. Rozejrzyj się za możliwościami strategii kombinowanej typu ‘piggyback’ wykorzystującej czyjąś reklamę również do promocji twojego biznesu. • Zaangażuj się w sprawy swojej lokalnej społeczności przez podejmowanie akcji ochotniczych (tak jak robi to David McConnell) • Unikaj promocji masowej, a zamiast niej skoncentruj się na bardzo małym rynku i zastosuj w praktyce masową indywidualizację. „Im mniejszy cel, tym jest on bardziej realny”
Taktyki marketingowe przy zerowym budżecie • Rozpocznij blogowanie (To naprawdę działa). Spowoduj, aby twoi pracownicy zaczęli prowadzić blogi – czytelnicy uważają je za bardzo wiarygodne źródło przydatnych informacji • Przeanalizuj i zmień aktualną treść informacji o twoim hotelu pod kątem możliwości przyciągnięcia nowych gości • Jednym z rozwiązań mogą być media społecznościowe (Mogą nim również nie być). Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że efektywna promocja na tych ‘bezpłatnych stronach internetowych’ często zabiera bardzo dużo czasu. Śledź uzyskiwane rezultaty i zdecyduj czy gra jest warta świeczki. • Zaplanuj system marketingu emailowego dla agentów biur podróży i korporacyjnych organizatorów turystyki – czyli dla osób, które mogą pomóc ci w pozyskaniu wielu nowych biznesów • Zajrzyj do płatnych narzędzi „pay-for-performance” (płać za rezultaty), takich jak Meeting Booker.
Założę się, że macie jeszcze wiele innych pomysłów – w jaki sposób wy sami tworzycie coś z niczego?
Josiah Mackenzie
|