Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Media społecznościowe a hotele. Co pomaga, a co...

Artykuły serwisu


Media społecznościowe a hotele. Co pomaga, a co nie


Dodano: 2011-05-11

Drukuj


Wyjątkowa jakość mediów społecznościowych Web 2.0 polega na tym, że ich treść generowana jest przez samych użytkowników. Użytkownicy mediów społecznościowych zamieszczają swoje komentarze bezpośrednio w internecie i wszystko, czego potrzebują to dostęp do komputera. Jednocześnie użytkownicy mają możliwość czytania i zapoznawania się z komentarzami napisanymi przez innych... brzmi jak marzenie pracownika marketingu. W jakiej mierze jednak te media społecznościowe są korzystne dla poszczególnych hoteli?

Twitter i Facebook są intensywnie promowane wśród hotelarzy jako szanse zwiększania sprzedaży w swoich hotelach dla milionów użytkowników portali społecznościowych. Naprawdę podnieca mnie fraza „Sprawdź, co ludzie sądzą o twoim hotelu”. Jak na ironię, obszerna większość komentarzy dotyczących hoteli i zamieszczonych na Twitterze i Facebooku, została wysłana przez same zainteresowane hotele, a zdecydowana mniejszość została napisana przez hotelowych gości.

Myślę, że media społecznościowe można uważać za jakąś formę reklamy, ale czy jest ona i na ile dla samych hoteli? Reklama tylko wtedy jest efektywna jeżeli klienci są czymś zainteresowani i ją dostrzegają. Ponieważ w głębi serca jestem hotelarzem, zawsze jestem zatroskany ilością czasu, jaki hotelarze poświęcają na ‘pracę’ nad społecznościowymi mediami, zamiast skoncentrować się na bardziej produktywnych obszarach sprzedaży.

Hotelarze powinni wziąć pod uwagę, że zasada 80/20 ciągle ma zastosowanie. Zawsze lepiej jest skoncentrować się na 20 procentach marketingowych zadań, które przynoszą 80 procent biznesu. Wprowadzanie hoteli na rynek w dzisiejszych czasach jest dużo bardziej złożone niż zaledwie parę lat temu. Łatwo być nabranym przez tzw. cudowne rozwiązania.


Nadszedł czas na wzmocnienie i skondensowanie relacji z aktualnymi źródłami biznesowymi, a to zazwyczaj oznacza bezpośredni, osobisty kontakt. Internet jest wspaniałym narzędziem, ale nie zapominajmy, że trudno jest zbudować relacje tylko poprzez zamieszczanie postów i pocztę elektroniczną.

Kwestia relatywności i pożytku

Moje stanowisko jest takie, że ogromna większość konsumentów przejawia małe zainteresowanie hotelami, chyba że są w trakcie planowania wyjazdu. A nawet wtedy są to wyłącznie hotele znajdujące się w lokalizacji ich interesującej. Nie dostrzegam wyraźnych dowodów na rynku na generalne zainteresowanie klientów hotelami lub przejawianiem ciekawości w sprawach ich dotyczących, szczególnie w okresie dzisiejszej sytuacji gospodarczej. W ogromnych społecznościach skupionych wokół Twittera i Facebooka, wydaje się czymś nieprawdopodobnym, aby jakiś hotel mógł przyciągnąć tyle zainteresowania, żeby mogło to być opłacalne.

Widzę wszakże pewną okazję dla hotelowych franczyz do rozbudowywania świadomości marki za pośrednictwem ogólnie dostępnych mediów społecznościowych. Wraz z eksplozją nowych produktów franczyzowych w czasie ostatnich piętnastu lat, nastąpiło pewne zamieszanie na rynku, nawet pomiędzy samymi hotelarzami. Wielomarkowe franczyzy mają okazję do korzystania z powszechnych mediów społecznościowych dla objaśnienia różnic między poszczególnymi produktami, jakimi dysponują.

Większość użytkowników Twittera i Facebooka musi przyznać, że media społecznościowe to fajna zabawa, ale katorżniczym zadaniem jest brnięcie przez setki postów, aby odnaleźć pożądaną i interesującą ich wiadomość. Jako aktywny użytkownik Twittera, śledzę wielu jego hotelowych członków ponieważ jestem mocno zainteresowany tym, co mają do powiedzenia, a poza tym również jestem hotelarzem. Pytanie brzmi, jak duże zainteresowanie przejawia konkretnym hotelem przeciętny użytkownik portalu, z wyjątkiem osób, które planują pobyt w konkretnej lokalizacji? Bardzo małe.

Bądźmy precyzyjni, uważam że media społecznościowe są wirtualnym dobrodziejstwem dla produktów detalicznych i usług. Produkty i usługi, powszechnego zainteresowania dla społeczeństwa jako całości, które mogą być zakupione przez każdego, w każdym czasie, naprawdę zyskały z tytułu uruchomienia powszechnych mediów społecznościowych. Hotele, z drugiej strony, są ograniczone w swoim odwoływaniu się do ogółu społeczeństwa, ponieważ korzystanie z hotelu jest wysoce skoncentrowane na ich lokalizacji i celu podróży turystycznej.

Istotne są turystyczne media społecznościowe

Jeden z obszarów mediów społecznościowych jest całkiem inny. Zorientowane na turystykę internetowe strony mediów społecznościowych, takie jak TrpAdvisor. TripAdvisor i inne tego typu media są pożyteczne dla hoteli z powodu swojej natury. Jeżeli naprawdę chcesz się dowiedzieć, co ludzie sądzą o twoim hotelu, najlepiej jest skorzystać z portalu TripAdvisor lub innych podobnych stron internetowych.

Żywotnie ważne dla hoteli są działania w zakresie monitorowania i reagowania na komentarze zamieszczane w TripAdvisor. Większość użytkowników korzysta z TripAdvisor na jeden z dwóch sposobów. Czytając komentarze gości, którzy przebywali już w danym hotelu, albo przed albo po dokonaniu swojej rezerwacji i zamieszczanie recenzji o hotelu, z którego usług właśnie skorzystali. W każdym z tych przypadków, wszystkie informacje zawarte na tej stronie są istotne dla podróży.

Wielu podróżujących klientów nauczyło się polegać na turystycznych mediach społecznościowych w procesie podejmowania decyzji o wyborze hotelu. Podobnie jak kiedyś zwykli byli polegać na swoim ulubionym biurze podróży w kwestii porad dotyczących planowanych podróży. Bez sensu jest więc ignorowanie komentarzy dotyczących twojego hotelu publikowanych na takich stronach.

Po raz pierwszy napisałem o tym dwa lata temu. Jeżeli systematycznie przegląda się recenzje w TripAdvisor, szybko staje się oczywiste, że wielu hotelarzy nie reaguje na komentarze o swoim hotelu. TripAdvisor umożliwia hotelom zamieszczanie odpowiedzi na recenzje opublikowane przez swoich byłych gości, jednakże wydaje się, że zbyt mało hoteli z tego korzysta.

Neil Salerno


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji