Branża turystyczna jest od dawna liderem w sektorze handlu
elektronicznego. Od lat e-turystyka wyznacza trendy w płatnościach internetowych,
które następnie rozprzestrzeniają się na inne branże. Tripsta.pl, największe
internetowe biuro podróży w Południowo-Wschodniej Europie, zdradza sekrety
zarządzania systemami płatności oraz udziela kilku porad na temat zakupu
biletów lotniczych przez Internet.
Według najnowszych ekspertyz
przed 2020 rokiem to właśnie w branży turystycznej płatności internetowe będą
najpopularniejsze spośród wszystkich form zakupu[1]. Oznacza to z jednej
strony, że turystyka należy do najbardziej perspektywicznych sektorów dla
handlu elektronicznego. Bez wątpienia płatności internetowe stanowią
konieczność w dzisiejszym świecie. Z drugiej jednak strony, trend ten wiąże się
z pewnymi wyzwaniami. Przedsiębiorcy muszą włożyć ogromny wysiłek, aby
transakcje były nie tylko proste dla klientów, ale przede wszystkim bezpieczne.
Użytkownicy często zastanawiają
się, jakiego rodzaju informacje zbiera strona internetowa. W przypadku
internetowych biur podróży są to najczęściej anonimowe dane zbiorcze lub dane
użytkownika. W tym pierwszym przypadku biuro może sprawdzić np. dane
demograficzne (grupa wiekowa, płeć, lokalizacja), technologiczne (użyte
urządzenie, operator sieci, przeglądarka, rozmiar ekranu) czy źródło ruchu
sieciowego. Jeśli chodzi o dane
użytkownika, firmy śledzą głównie aktywność na stronie, czyli wejścia na
stronę, wyszukiwania, każdą czynność wykonaną na stronie (użycie filtrów,
zaznaczanie i odznaczanie opcji) itd. Ponadto z myślą o lepszej i bardziej
spersonalizowanej komunikacji z klientami internetowe biura podróży zbierają
informacje na temat wyszukiwanych tras, dat podróży itp. Gromadzone są także
dane dotyczące zakupów (elementy
zamówienia: loty, bilety, ubezpieczenie i inne opcje dodatkowe, rodzaj
płatności) oraz dane osobowe (imiona, nazwiska, daty urodzenia wszystkich
pasażerów).
W 2015 roku biuro tripsta
sprzedawało średnio 389 biletów na godzinę. Rekord padł 30 września, kiedy
użytkownicy kupili w ciągu jednej doby 7 801 biletów. Ponieważ serwis działa w
ponad 45 krajach i notuje roczny przychód w wysokości ponad 500 mln euro, musi
spełniać branżowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, aby chronić siebie i
klientów. Zadanie to należy do wyspecjalizowanego zespołu tripsta, który
stworzył i zarządza firmowymi systemami płatności oraz zabezpiecza transakcje
przed oszustwami.
– Płatności na naszej stronie
odbywają się na podstawie licencji bezpieczeństwa PCI-DSS. Tego rodzaju
licencja wymagana jest od każdego przedsiębiorcy przetwarzającego płatności
internetowe. Ponadto na naszej stronie wykorzystujemy metody autoryzacji
transakcji w standardzie 3D Secure. Są to systemy Verified by Visa i SecureCode
Mastercard, które dodatkowo wymagają podania kodu zabezpieczającego karty
kredytowej, jeśli karta działa w tym standardzie – komentuje Christos Georgousis,
dyrektor tripsta ds. rozwiązań płatniczych i zwalczania oszustw.
Na co zwrócić uwagę przy
kupowaniu biletów przez Internet? Zespół tripsta przygotował kilka wskazówek.
•Sprawdźcie adres URL strony, na
której wpisujecie dane karty kredytowej. Powinien zaczynać się od „https://”.
Ponadto w polu przeglądarki powinien znajdować się symbol kłódki.
•Kupujcie bilety na oficjalnej
stronie biura lub w renomowanym serwisie biletowym.
•Dokładnie sprawdźcie wszystkie
dane dotyczące zakupu przed potwierdzeniem płatności.
•Nie odpowiadajcie na maile od
nieznanych sprzedawców.
•W przypadku przekierowania do
zewnętrznego serwisu przetwarzającego płatności, przed zapłatą upewnijcie się,
że jest on bezpieczny.
•Przeczytajcie regulamin serwisu
(serio!). Aby uniknąć problemów w przyszłości, zapoznajcie się z polityką
prywatności i zwrotów sprzedawcy.
•Po zakończeniu transakcji nie
zapomnijcie wylogować się ze strony, na której logowaliście się lub
podawaliście jakiekolwiek dane.
•Po każdej transakcji
internetowej dokładnie sprawdźcie wyciąg z konta bankowego.
•Przed zakupami w Internecie
pamiętajcie wreszcie o aktualizacji oprogramowania antywirusowego.
[1]
https://skift.com/2016/06/30/4-charts-showing-growth-of-online-and-mobile-travel-bookings-by-2020/
O tripsta
Tripsta to innowacyjne biuro
podróży online. Poprzez swoje strony internetowe oferuje podróżnym loty w
bardzo konkurencyjnych cenach, a także ubezpieczenia turystyczne na całym
świecie. Firma swoją działalność rozpoczęła w 2005 roku, uruchamiając jednocześnie,
jako Travelplanet24, swój grecki oddział. Wtedy też Philipp Brinkman oraz
Kristof Keim, współzałożyciele firmy, zdecydowali się opracować system
rezerwacji online oraz innowacyjną aplikację internetową, wypełniając tym samym
niszę na greckim, internetowym rynku turystycznym. Na początku 2010 roku
Travelplanet24 podjęło strategiczną decyzję o wejściu na nowe, europejskie
rynki pod nazwą tripsta. Od tego czasu tripsta koncentruje się na budowaniu
marki, innowacjach, technologiach oraz rozwoju swoich produktów. Po tegorocznej
fuzji z airtickets®, firma stała się największym internetowym biurem podróży w
Południowo-Wschodniej Europie i jednocześnie znajduje się wśród TOP 5 biur w
Europie.
Źródło: MSLGroup.pl – 17.08.2016
|