Strona główna » Aktualności gastronomiczne » 300 lat historii picia herbaty

Aktualności gastronomiczne


300 lat historii picia herbaty


Dodano: 2016-10-14

Drukuj

Wyślij


Herbata to obecnie, drugi po wodzie, najpopularniejszy napój na świecie. Niebagatelny udział w jej popularyzacji miała pochodząca z Wielkiej Brytanii rodzina Twiningów, która od początku XVIII wieku po dzień dzisiejszy zajmuje się produkcją herbaty. Propagatorem picia naparów z najszlachetniejszych mieszanek herbat jest przedstawiciel 10. już pokolenia herbacianej familii – Stephen Twining. Które herbaty Twinings Polacy piją najchętniej, jak rozwinęła się ogólnoświatowa moda na picie tego napoju, jakie osobistości gustowały w produktach Twinings na przestrzeni 300-letniej historii marki i dlaczego herbatę warto pić?
 
Pod względem spożycia herbaty Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie - przed nami są Wielka Brytania, Irlandia oraz Rosja. Średnio każdy Polak konsumuje rocznie około 1 kg herbaty. Spośród rozmaitych herbat Twinings Polacy najchętniej sięgają po liściaste Twinings Earl Grey oraz English Breakfast. Nie brakuje też amatorów herbaty Twinings w torebkach – tu również królują klasyczne smaki czarnej herbaty. Coraz więcej polskich serc zdobywa też Lady Grey o nieco delikatniejszym smaku, który zawdzięcza dodatkowi skórki pomarańczy i cytryny z aromatem bergamotki, a także herbata aromatyzowana Apple & Cinnamon Flavoured Black Tea oraz zielona herbata Pure Green.


 
Marka Twinings znana była Polakom już w czasach PRL-u, kiedy to jako towar luksusowy sprzedawana była w Pewexach. Obecnie wyłącznym dystrybutorem produktów brytyjskiej marki jest polski oddział międzynarodowego koncernu AB World Foods, a sprzedaż herbat Twinings z
roku na rok ciągle rośnie. Sukces skłonił firmę Twinings do otwarcia w 2011 roku w Swarzędzu pod Poznaniem ultranowoczesnej fabryki, która produkuje 300 różnych mieszanek herbat (dziennie około 50 ton) i zaopatruje 90 krajów na świecie. Gdyby z 3 miliardów saszetek powstających rocznie w Swarzędzu wyjąć sznureczki to razem mierzyłyby 362 500 km, czyli prawie 10-krotną długość równika! A gdyby torebki ułożyć obok siebie zajęłyby powierzchnię 1 500 boisk do piłki nożnej!
 

Herbata to nie tylko aromatyczny, orzeźwiający napój. Posiada liczne właściwości zdrowotne: obniża cholesterol i zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby serca, wspomaga system immunologiczny, zapobiega próchnicy, a nawet chroni przed niektórymi typami nowotworów. Odkryta w 2737 p.n.e. przez chińskiego cesarza Shen Nung, do Europy dotarła w XVII wieku za sprawą Holendrów i Portugalczyków. W Wielkiej Brytanii oficjalnie pojawiła się w 1662 roku. Dzięki portugalskiej małżonce Karola II, Katarzynie de Bragança, która serwowała ją na dworze, napój szybko zyskał uznanie w kręgach arystokracji.
 
Obserwując rosnące zainteresowanie nowym, egzotycznym produktem, młody Thomas Twining postanowił w 1706 roku otworzyć kawiarnię Tom’s Coffee House przy Strand Street w Londynie i serwować w niej właśnie herbatę, jako alternatywę dla kawy i piwa. Choć wierzył w potencjał orzeźwiającego napoju, zapewne nie przypuszczał, że z biegiem lat moda na herbatę ogarnie cały świat, a jego niewielki, rodzinny biznes przekształci się w prawdziwe herbaciane imperium. Twinings to dziś najstarsza na świecie marka herbat premium, która sprzedaje ponad 500 różnych produktów w 115 krajach!
 

Jeszcze w XVIII wieku herbata była towarem tak luksusowym, że 100 gramowe torebki zielonej Gunpowder Tea sprzedawane były za równowartość dzisiejszych 160 funtów brytyjskich, czyli blisko 800 złotych! Liście egzotycznego krzewu musiały przebyć daleką drogę z Indii, a dodatkowo ich import obłożony był wysokimi cłami. Dzięki staraniom Richarda Twininga – ówczesnego Prezesa Londyńskich Handlarzy Herbatą w 1784 roku obniżono opłaty. Ceny herbaty spadły i w ten sposób stała się dostępna dla wszystkich.
 
Filozofia firmy Twinings od zawsze była prosta - być w pełni oddanym produkcji herbat o najwyższej jakości i sprawić, by były dostępne dla wszystkich – mówi Stephen Twining – przedstawiciel rodziny, która stworzyła markę Twinings i produkuje herbatę już od ponad 300 lat.
 

Od początku herbaty Twinings cieszyły się uznaniem londyńskiej socjety. U schyłku swojego życia założyciel firmy miał klientów nawet na dworze królewskim, a gdy jego syn Daniel rozpoczął w 1749 roku eksport do Ameryki, jednym z klientów był gubernator Bostonu. – Wielbicielką produktów Twinings była królowa Wiktoria. W 1837 roku nadała marce specjalne przywileje, mianując firmę oficjalnym dostawcą herbaty królewskiego dworu. Naszą herbatę piła również słynna XIX-wieczna pisarka Jane Austen, a ze współczesnych gwiazd: Madonna, Kate Moss czy Kylie Minogue – chwali się Stephen Twining.

W XIX wieku ceny herbaty spadały, a jej produkcja w Indiach rosła. Filiżanka tego napoju już na stałe weszła do codziennego życia. Nawet bombardowanie i racjonowanie żywności podczas II wojny światowej nie mogło powstrzymać zwyczaju spożywania podnoszącej morale herbaty Twinings. Firma nieprzerwanie zaopatrywała walczącą Brytanię. Produkowała herbatę, która umieszczana była w paczkach Czerwonego Krzyża trafiających do jeńców wojennych, do Ochotniczej Służby Kobiet oraz do kantyn YMCA.


***
AB FOODS POLSKA Sp. z o.o.
to polski oddział międzynarodowego koncernu AB WORLD FOODS, sprzedającego produkty spożywcze w 40 krajach na wszystkich kontynentach. W Polsce firma istnieje od 2007 roku. Zatrudnia łącznie blisko 300 osób - w warszawskim biurze handlowym i fabryce w Nowej Soli, która produkuje ponad 350 artykułów kategorii kuchnie świata, takich marek jak Pataks, Blue Dragon, Reggae Reggae, Tabasco.


Źródło: AgencjaFaceIt.pl – 12.10.2016
 


Komentarze:

Dwa i więcej w jednym, czyli najciekawsze koncepty gastronomiczne ...więcej»

Ostatni Mikser Kulinarny w drugiej edycji programu Szef dla Młodych Talentów ...więcej»

Nowa restauracja Sphinx w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu ...więcej»

Krajowy finał World Class 2018 rozstrzygnięty! ...więcej»

Pierwsze akredytowane laboratorium, które bada wina ...więcej»

Pierwsze akredytowane laboratorium, które bada wina ...więcej»

Dwa i więcej w jednym, czyli najciekawsze koncepty gastronomiczne ...więcej»

Nowa restauracja Sphinx w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu ...więcej»

Ostatni Mikser Kulinarny w drugiej edycji programu Szef dla Młodych Talentów ...więcej»

Krajowy finał World Class 2018 rozstrzygnięty! ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji