Strona główna » Aktualności hotelarskie z kraju » Czy hotele stracą na turystach?

Aktualności hotelarskie z kraju


Czy hotele stracą na turystach?


Dodano: 2013-05-15

Drukuj

Wyślij


Hotelarze liczą na wysokie dochody w sezonie letnim, często zapominając o kosztownych szkodach, których prawdopodobieństwo wzrasta wraz z liczbą gości.

Wraz z weekendem majowym rozpoczął się letni sezon turystyczny. Chociaż w biurach podróży roi się od promocyjnych ofert na zagraniczne wycieczki, a Egipt czy Tunezja nie przestają być popularne, to większość Polaków wciąż zamierza spędzać wolny czas w kraju. Z przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance badania AC Nielsen Polska wynika, że w 2012 r. aż 48% osób planowało wypoczywać w Polsce, 26% wolało relaksować się za granicą, natomiast tylko 23% badanych w ogóle nie zamierzało wyjeżdżać z domu. Te statystyki na pewno cieszą właścicieli hoteli, pensjonatów, hosteli czy schronisk, dla których wzrost ruchu w turystyce krajowej, to większa szansa na zysk. Póki co 2013 r. wciąż stanowi jednak niewiadomą. Niewątpliwie trudno będzie poprawić wynik sprzed roku, gdy odbywało się Euro 2012, a z dostępnych w Polsce miejsc noclegowych skorzystało według GUS-u aż 22,6 mln turystów (w samych tylko hotelach udzielono o 1,8 mln noclegów więcej niż w 2011 r.) . W zaciętej walce o klientów warto pamiętać także o niespodziewanych szkodach, przez które finansowy bilans może okazać się niekorzystny.



Pilnuj gości jak oka w głowie

Większa liczba gości może, paradoksalnie, zamiast oczekiwanych korzyści, przysporzyć właścicielowi kłopotów, jeśli na terenie hotelu czy pensjonatu dojdzie do wypadku, w wyniku którego ucierpi klient. Każdy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność cywilną z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, więc poszkodowane osoby mogą dochodzić od niego roszczeń z tytułu doznania szkody na osobie lub szkody na mieniu. – Konieczność wypłacenia klientowi rekompensaty wiąże się z finansowym obciążeniem przedsiębiorcy, a w skrajnych przypadkach tego typu nieplanowane wydatki mogą oznaczać dla firmy być albo nie być. Świadczenie w tym samym czasie usług na rzecz wielu osób oraz długi czas, jaki goście spędzają na terenie obiektów hotelowych sprawiają, że ryzyko wypadku jest w tej branży relatywnie wysokie – mówi Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Co może być podstawą dochodzenia roszczeń? Właściciele hoteli czy innych baz noclegowych ponoszą przede wszystkim odpowiedzialność określoną kodeksem cywilnym (Art. 846. § 1.), odpowiadając za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez swoich gości na teren prowadzonej działalności, a więc np. za skradziony bagaż. Przedsiębiorca zwolniony jest z odpowiedzialności tylko wtedy, gdy szkoda powstała:
•    w wyniku właściwości rzeczy wniesionych przez gości hotelowych,
•    wskutek siły wyższej,
•    wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona lub go odwiedzała.

Wspomniany przepis nie jest jedyną podstawą do dochodzenia od przedsiębiorcy roszczeń przez potencjalnych poszkodowanych. Skręcenie nogi na schodach w budynku, zatrucie podawanym w stołówce posiłkiem czy oparzenie „zbyt gorącą” kawą także może wiązać się z koniecznością wypłaty odszkodowania lub innego świadczenia. - Likwidację skutków tego typu zdarzeń może przejąć towarzystwo ubezpieczeniowe, pod warunkiem, że hotelarz miał wykupioną polisę OC – dodaje Damian Andruszkiewicz.

Szkody na mieniu liczone w milionach?
Uszkodzenie lub zniszczenie hotelowego mienia, nie tylko samego budynku, ale i znajdujących się w nim przedmiotów, potrafi być nie mniej kosztowne. W lutym bieżącego roku głośno było o pożarze dachu Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Był to drugi taki przypadek w tej grupie hoteli w ciągu ostatnich lat. Poprzednie zdarzenie miało miejsce w 2005 r. w Wiśle. Suma strat przekroczyła wówczas 2 mln zł. – Po takiej szkodzie niewielu hotelarzy jest w stanie własnymi siłami, bez ubezpieczeniowego wsparcia, kontynuować  biznes. Dotyczy to w równej mierze dużych hoteli, jak też niewielkich baz noclegowych, kilkupokojowych pensjonatów czy schronisk. Posiadacz polisy może liczyć na pomoc przy likwidacji szkody i odtworzeniu stanu sprzed zdarzenia – zauważa Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Odpowiedzialność cywilna za szkody doznane przez klienta czy zaprószenie ognia nie wyczerpują listy szkód, przed którymi powinien chronić się właściciel hotelu czy pensjonatu. Zagrożeń jest wiele, a przedsiębiorca w ramach pakietu ubezpieczeniowego może wybrać jedno, kilka lub wszystkie przewidziane przez ubezpieczyciela ryzyka (tzw. all risks), co pozwala na dopasowanie zakresu ochrony do rzeczywistych potrzeb hotelarza. Do wyboru jest m.in. ubezpieczenie na wypadek kradzieży z włamaniem i rabunku, wandalizmu (w tym także graffiti), zniszczenia elektroniki, stłuczenia szyb czy uszkodzenia transportowanego mienia.


[1] Badanie zostało przeprowadzone przez AC Nielsen Polska na zlecenie Mondial Assistance w dniach 8-14 maja 2012 za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) w ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Próba wyniosła 1000 osób.

[1] Główny Urząd Statystyczny, Wykorzystanie turystycznych obiektów noclegowych w 2012 roku, marzec 2013.


Źródło: BrandScope - 13.05.2013


Komentarze:

Arkadiusz Wejer z Hotelu Gwiazda Morza. Czym zaskoczy przyszłych gości? O tym opowie w naszej rozmowie. ...więcej»

Sun & Snow z nową nadmorską inwestycją w Jastrzębiej Górze ...więcej»

Novotel Poznań Centrum w nowej odsłonie ...więcej»

Ceny nad polskim Bałtykiem. Ile zapłacimy za wakacje? ...więcej»

Selina planuje otworzyć hotel w Warszawie. Jakich nieruchomości szuka? ...więcej»

Sposób na puste pokoje poza sezonem ...więcej»

Le Regina – najdroższy hotel w Polsce ...więcej»

Wielkie otwarcie niskich cen - nowa kampania taktyczna Focus Hotels ...więcej»

Poznań: Hotel Blow Up w Starym Browarze ...więcej»

Zielona Góra: Hotel Wellstreet zamknięty po zaledwie kilku tygodniach działalności od oficjalnego otwarcia ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji