Strona główna » Aktualności hotelarskie z kraju » Odpowiedzialność hotelarza za rzeczy pozostawione... | Aktualności hotelarskie z kraju
Odpowiedzialność hotelarza za rzeczy pozostawione w hotelu
|
Za rzeczy pozostawione w pokoju odpowiada hotelarz
|
Mimo często spotykanych w hotelach informacji, a w zasadzie dezinformacji, w rodzaju – „Za rzeczy pozostawione w pokoju hotel nie ponosi odpowiedzialności” – hotelarz zgodnie z prawem obowiązującym w naszym kraju, nie może zrzec się odpowiedzialności za rzeczy pozostawione w jego hotelu – informuje Wyborcza.biz
Sprawę te szczegółowo regulują przepisy kodeksu cywilnego, które wyczerpująco określają odpowiedzialność właściciela hotelu w razie kradzieży lub uszkodzenia rzeczy pozostawionych przez gości w pokojach hotelowych.
W przypadku zawinionej przez hotel, zdaniem gościa, utraty jego rzeczy, powinien on niezwłocznie złożyć pisemne zawiadomienie o takim fakcie, niezależnie od wiszących w hotelu, czy pensjonacie informacji twierdzących, że obiekt za to nie odpowiada.
Kodeks cywilny w art. 846 w paragrafie 1. stanowi – „utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług (...), chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej, albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, (...) albo go odwiedzała"
Paragraf 5. tegoż artykułu informuje natomiast, że „wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności, o której mowa w par. 1, przez umowę lub ogłoszenie, nie ma skutku prawnego”.
Taki stan prawny podyktowany został zapewne tym, że spędzający zaledwie kilka dni w hotelu lub pensjonacie gość nie ma żadnego wpływu na środki hotelowego bezpieczeństwa, a do jego pokoju ma wstęp wiele osób (recepcjoniści, pokojówki).
Odpowiedzialności hotelarza nie znosi również zainstalowanie w pokoju sejfu, bo jego obowiązkiem jest stworzenie takich warunków, by do kradzieży nie dochodziło. Hotelarz może oczywiście udowodnić, iż to wskutek nieodpowiedzialnego zachowania gościa doszło do kradzieży i wtedy takiej odpowiedzialności ponosił nie będzie.
Odpowiedzialność hotelarza ma też swoje granice - w stosunku do jednego gościa jest ograniczona do kwoty równej stukrotnej cenie wynajęcia pokoju na dobę. A odpowiedzialność za jedną zniszczoną rzecz klienta nie może przekroczyć 50-krotnej należności za jedną dobę.
Źródło: Wyborcza.biz – 03.07.2014
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |