Strona główna » Aktualności hotelarskie z kraju » Nowe obowiązki restauracji nie są jeszcze... | Aktualności hotelarskie z kraju
Nowe obowiązki restauracji nie są jeszcze powszechnie znane
|
Informacje o alergenach obowiązkiem restauratora (fot. naturalneoczyszczanie.pl)
|
Z dniem 13 grudnia 2014 roku na podstawie unijnego rozporządzenia obowiązek informowania o szczegółowym składzie oferowanych wyrobów, a szczególnie tym, który powoduje alergie, spoczywa na restauratorach. Wiedza o nowym obowiązku nie jest jeszcze powszechnie znana, o czym informuje portal NTO.pl
Unijne rozporządzenie nakłada na pracowników restauracji, barów i kawiarni obowiązek ostrzegania klientów o tym, czy potrawy mają w swym składzie alergeny. Niestety przepisy te nie są jeszcze powszechnie znane, o czym świadczy wypowiedź pracownicy jednej z kawiarni w Opolu, która twierdzi, że pierwszy raz o tym słyszy. - Do tej pory to zwykle klienci, którzy wiedzą np. o tym, że są uczuleni na orzechy, pytali, czy przypadkiem nie ma ich w kupowanych ciastach – dodaje.
Tymczasem nowe prawo zobowiązuje lokale gastronomiczne do profilaktycznego informowania klientów o tym, czy w potrawie przez nich zamówionej znajdują się alergeny. Lista uczulaczy jest dołączona do rozporządzenia.
- Do najczęstszych alergenów pokarmowych należą: gluten, który wchodzi w skład różnych gatunków mąki, następnie ryby, jajka i orzechy - mówi Maria Jeznach, kierownik działu żywności i żywienia wojewódzkiego sanepidu w Opolu.
Restauratorzy mają prawo wyboru w jaki sposób będą się wywiązywać z nałożonego obowiązku. Można taką informację zawrzeć w menu, przekazywać przez odpowiednio przeszkolony personel czy też wywiesić tabliczki o odpowiedniej treści.
Sprawa jest bardzo poważna, bo liczba alergików bardzo szybko rośnie. Alergie pokarmowe mogą zaś wywoływać nie tylko wysypkę, czy kłopoty żołądkowe, ale może też dojść do tzw. wstrząsu anafilaktycznego, kończącego się nawet śmiercią.
Źródło: NTO.pl – 16.12.2014
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |