Pomimo spadku liczby gości odwiedzających Kraków wypoczynkowo, turystyka biznesowa ma się dobrze, co więcej hotelarze wykorzystując ten korzystny trend kierują do tej grupy specjalne pakiety usług – czytamy w Gazecie Krakowskiej.
Instytut Turystyki zarejestrował w 2008 roku 11 procentowy spadek w grupie turystów przebywających w Krakowie wypoczynkowo. Szacunki na rok bieżący również nie są optymistyczne. Zastój dotyczy jednak wyłącznie turystyki indywidualnej i grupowej, zaś biznesowa ma się świetnie i nadal się rozwija.
Kraków jest dla biznesmenów atrakcyjny, ponieważ miasto ma dobrą infrastrukturę: hotele, niezłą komunikację i centra konferencyjne. Bardzo ważne jest też, że po godzinach istnieje bardzo wiele możliwości spędzania wolnego czasu, co jest o tyle istotne, że w dużej mierze dzięki nim, polecają sobie nawzajem miasto. Rozwojowi tego rodzaju turystyki sprzyjać będzie w niedalekiej przyszłości polska prezydencja w Unii Europejskiej. Spotkania światowych przywódców i biznesmenów będą się odbywać w Polsce, i oczywiście w Krakowie.
Miasto nosi się więc z zamiarem budowy profesjonalnego centrum kongresowego przy rondzie Grunwaldzkim, które mogłoby przyciągnąć pod Wawel zorganizowane grupy biznesmenów. Jest szansa, że budowa ruszy w tym roku. Krakowski architekt Krzysztof Ingarden przygotował projekt budowli, a jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, centrum będzie gotowe w 2012 roku. Olbrzymie centrum konferencyjno-hotelowe buduje także prywatny inwestor w Borku Fałęckim. Będzie mogło pomieścić ok. 2.500 osób.
Krakowskie hotele także wykorzystują dobrą koniunkturę i dopasowują swoją ofertę do potrzeb rynkowych, czyli do przyjęcia biznesmenów. Hotel Sheraton, na przykład, uruchomił specjalną ofertę dla biznesmenów w postaci pokoi typu Club, gdzie biznesmeni mają możliwość dodatkowych usług np. szybkiego, gratisowego wyprania garnituru, zjedzenia biznesowego lunchu w pokoju. Pokoje dla biznesu mają swoją własną recepcję, a goście otrzymują specjalne karty, które umożliwiają im korzystanie z wielu usług np. bezpłatnego internetu. Dodatkowo z myślą o biznesmenach został utworzony tzw. Club Lounge czyli rodzaj miejsca, gdzie mogą się zrelaksować, obejrzeć wiadomości, wypić kawę czy coś przekąsić. Oferta Sheratona dla gości biznesowych cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Pokoje typu Club są ciągle zajęte i hotel rozważa możliwość zwiększenia ich liczby.
Źródło: Polska Gazeta Krakowska – 16.03.2009 r.
|