|
MKG Hospitality
|
Doroczny ranking hotelarski firmy MKG rzuca światło na niektóre interesujące zmiany w czołowej dziesiątce grup hotelowych i dwudziestce hotelowych marek. 1 stycznia 2011 roku cztery grupy hotelowe złamały barierę 600,000 obsługiwanych pokoi na całym świecie dzięki strategiom rozwojowym opartym o franczyzowe partnerstwo handlowe.
Nawet jeżeli zwycięskie marki Holiday Inn i Holiday Inn Express umocniły wyraźnie International Hotel Group w czołówce rankingu, to Hilton Worldwide wysunął się na drugą pozycję przed Wyndham Worldwide o mniej niż 250 pokoi (czyli inaczej o jeden większy hotel). Hilton z siedzibą w Wirginii pracował usilnie na to, by wypromować marki Hampton Inn i Garden Inn na efektywne franczyzy, aby wydrzeć drugie miejsce grupie z New Jersey, która doświadczyła okresowego spowolnienia rozwoju swoich własnych marek takich jak: Days Inn, Ramada, a nawet Super8. Marriott bezpiecznie uplasował się na czwartym miejscu wraz ze swoimi wiodącymi markami (szczególnie Courtyard) wnoszącymi duży wkład do rozwoju własnej grupy.
Pomimo systematycznego rozwoju wspieranego przez własne marki, Accor Group (która szczęśliwie przekroczyła wskaźnik 500,000 pokoi) pozostaje w pewnej odległości za pierwszym plutonem i znajduje się obecnie na piątej pozycji wyprzedzając Choice International, która stara się uporządkować swoją sieć franczyzową. Z bogatym wachlarzem luksusowych i stylowych hoteli Starwood Hotels & Resorts również wyprzedza Best Western zdegradowanego do 8 pozycji. Starwood Hotels poważnie liczy na rozwój Sheratona i Le Meridien, które korzystnie wystartowały, oraz na W, która przekroczyła granice Europy i Bliskiego Wschodu. Carlson Hospitality zbiera korzyści z rozwoju swojej filii Rezidor w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Grupa mnoży otwarcia marek Radisson Blu i Park Inn. Hyat Hotel Corporations utrzymuje się, teraz pewniej niż kiedykolwiek, na swoim dziesiątym miejscu.
TOP 10 Grupy hotelowe na świecie (kliknij w tabelę aby powiększyć)
„Kryzys ekonomiczny spowodował wzrost roli brandingu. Jest on głównym argumentem dla hotelowych grup liczących na franczyzy w poszerzaniu własnej podaży" wyjaśnia Prezes i Dyrektor Naczelny Grupy MKG, Georges Panayotis. „Można oczekiwać, w przyszłych miesiącach i latach pogłębiania się zmian w czołówce rankingu poprzez nowe przymierza i/lub akwizycje. Amerykańskie grupy rozpoczęły ten strategiczny ruch w świetle marketingowego partnerstwa pomiędzy Wyndham Worldwide a TrypHoteles oraz pomiędzy Marriott International a AC Hotels. Jeżeli chodzi o Grupę Accor, to nie ukrywa ona, że spodziewa się wzrostu w swoim naturalnym procesie rozwoju ( 30,000 nowych pokoi każdego roku ) poprzez akwizycję dobrze posadowionych grup lokalnych. Zgromadziła ona w tym celu odpowiednie środki finansowe ”.
W zakresie marek globalnych ranking pozostaje niezmieniony. Wykorzystując swoją unikalną strategię marketingową Best Western utrzymuje swoje pozycje nawet jeżeli hotelowa podaż kuleje. To samo dotyczy Holiday Inn kończącej intensywny światowy program rewitalizacji swoich produktów. Cztery marki wyróżniły się z powodu swojego wyraźnie zaznaczonego rozwoju w 2010 roku: Ibis i Mercure, (Accor) po którym następuje Crowne Plaza (IHG) i Hampton Inn (Hilton Worldwide). Wszystkie te marki utrzymują, że kontynuacja działalności franczyzowej wzmocni ich globalny ranking.
Bardzo trudno jest uzyskać wiarygodne dane statystyczne dotyczące chińskich grup, które przejściowo prolongują niedokładności w wynikach Jing Jiang, czołowego chińskiego operatora, poszerzającego swoje związki partnerskie.
TOP 20 Marki hotelowe na świecie (kliknij w tabelę aby powiększyć)
Jak wyjaśniają analitycy z MKG, jasne jest, że proces renowacji hotelowej podaży poprzez wprowadzanie nowych standardów jakościowych lub uruchamianie nowej generacji hotelowych koncepcji ukarał największe sieci hotelowych franczyz finalizujących swoje programy na dojrzałych rynkach, np. Ameryki Północnej i Zachodniej Europy. Po krótkiej przerwie spowodowanej kryzysem ekonomicznym, priorytetem staje się rozwój na rynkach wschodzących, biorąc pod uwagę ubogą infrastrukturę hotelową w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach, gdzie zachodnie grupy hotelowe walczą o swoje pozycje.
Źródło: MKG Consulting |