|
Grupa Orbis
|
„W pierwszym kwartale 2011 r. utrzymała się pozytywna tendencja zapoczątkowana pod koniec ubiegłego roku. Sytuacja na rynku hotelowym ulega poprawie, jednakże tempo zmian jest zróżnicowane w poszczególnych miastach. Najlepsze wyniki niezmiennie osiągają hotele warszawskie, odnotowany został także znaczący wzrost na rynku trójmiejskim. Niektóre rynki, jak na przykład Katowice i mniejsze miasta, nadal osiągają wyniki na poziomie z 2010 r. lub słabsze.” – podsumował wydarzenia I kwartału prezes Orbis S.A., Laurent Picheral
Łączne przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Orbis wyniosły 173,5 mln zł, głównie dzięki lepszym wynikom Grupy Hotelowej, która wypracowała przychody w wysokości 144,5 mln zł, co przekłada się na wzrost o 2% w stosunku do I kwartału 2010 r. porównując dane raportowane i o 2,6% przy uwzględnieniu porównywalnego zakresu konsolidacji („like-for-like”). Przychody Orbis Transport ukształtowały się na poziomie 30 mln zł. Ich zmniejszenie o 5 mln zł wynikało głównie z wycofania się z nierentownej działalności w zakresie międzynarodowych przewozów autokarowych w czerwcu 2010 r.
Wynik EBITDA Grupy Kapitałowej Orbis wzrósł o 13 mln zł, przede wszystkim za sprawą przychodów ze sprzedaży dwóch hoteli w pierwszym kwartale 2011 r. i dzięki wykorzystywaniu pozytywnych tendencji na rynku. Ponadto koszty finansowe zostały ograniczone o 1,2 mln zł, do czego przyczyniła się spłata zadłużenia w wysokości 94 mln zł w listopadzie 2010 r. W konsekwencji zysk netto za pierwszy kwartał wzrósł o ponad 13 mln zł do kwoty 0,4 mln zł.
W pierwszym kwartale postępowała optymizacja działalności Grupy Kapitałowej Orbis. Po pierwsze, Orbis wycofał się z działalności związanej z prowadzeniem kasyn, sprzedając wszystkie udziały w spółce Orbis Casino za kwotę 5 mln zł, co wywarło neutralny wpływ na rachunek zysków i strat Grupy w 2011 r. Na podstawie zawartych umów, do 2025 r. kontynuowany będzie wynajem powierzchni kasynowych w siedmiu hotelach, przy czym roczny czynsz z tego tytułu wyniesie około 4,4 mln zł pod warunkiem uzyskania koncesji na prowadzenie kasyn od Ministerstwa Finansów. Działania te wzmacniają zorientowanie Orbisu na podstawową działalnośd, jaką jest hotelarstwo, oraz eliminują ekspozycję Grupy na ryzyka związane z segmentem gier losowych.
Po wtóre, sprzedane zostały dwie nieruchomości hotelowe za łączną kwotę 59,5 mln zł. Z uwagi na przestarzałą konstrukcję budynków, w których działają hotele Cracovia w Krakowie i Neptun w Szczecinie, niezbędne byłoby przeprowadzenie ich kompleksowej renowacji, by spełnid standardy jakościowe i techniczne Grupy oraz wymogi dotyczące bezpieczeostwa. Analizy wykazały ekonomiczną nieefektywnośd takiej inwestycji. W wyniku zamknięcia tych dwóch hoteli od lipca 2011 r. liczba pokoi hotelowych Grupy zmniejszy się o 600.
Dobre wyniki Grupy Hotelowej Orbis doskonale obrazuje blisko 6% wzrost średniego przychodu na dostępny pokój (RevPAR), który osiągnął 89,2 zł. W ujęciu całościowym siłą napędową poprawy był wzrost frekwencji o 1 punkt procentowy oraz, co ważniejsze, ponad 3% wyższa średnia cena za pokój (ARR). Średnia cena za pokój podniosła się po raz pierwszy od drugiego kwartału 2009 r., co można uznad za oznakę trwałej poprawy koniunktury. Wzrost RevPAR w ujęciu “like-for-like” wyniósł 3,8%, co wyraźnie wskazuje, że wyniki wypracowane przez trzy hotele zamknięte w ostatnim roku (Novotel Olsztyn, Prosna, Polan) kształtowały się poniżej średniej.
Hotele ze średniego i górnego segment rynku (up & midscale) odnotowały w tym kwartale szybsze tempo wzrostu niż hotele ekonomiczne: wzrost RevPAR „like-for-like” o 4,1% w porównaniu do 2,5%. Różnica wynika przede wszystkim z silniejszej bazy segmentu hoteli ekonomicznych w pierwszym kwartale 2010 r. Na poprawę wyników hoteli up & midscale wpływ miał głównie 3,4% wzrost średniej ceny za pokój liczony na zasadzie “like-for-like” (3,9% wzrost przy porównaniu danych raportowanych). Frekwencja w obiektach marek Etap i Ibis wyniosła 49,9% zaś w hotelach o liczbie gwiazdek od 3 do 5 - 39,3%.
Dla Orbis Transport okres ten charakteryzował się zdecydowanym wzrostem marży EBITDA z 24,5% do 29%. Taki sukces osiągnięto dzięki znacznemu ograniczeniu kosztów ogólnego zarządu o ponad 20% oraz sprzedaży nierentownego segmentu międzynarodowych przewozów autobusowych w 2010 r. Powyższe działania skutkowały spadkiem przychodów z 35,3 mln zł do kwoty 30,4 mln zł, zarazem EBITDA osiągnęła poziom 8,8 mln zł, co oznacza poprawę o 0,2 mln zł. Do wypracowania takich wyników przyczynił się przede wszystkim wzrost w segmencie rent-a-car, w którym liczba dni najmu podniosła się o 30% w stosunku do pierwszego kwartału 2010 r.
Utrzymująca się tendencja wzrostowa w zakresie przychodów Grupy Orbis jak również optymizacja portfela nieruchomości zaowocowały osiągnięciem mocnej pozycji finansowej w postaci stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów w wysokości 127 mln zł. Środki finansowe będą niezbędne do spłaty kolejnej raty kredytu inwestycyjnego w listopadzie (94 mln zł) jak też wznowienia nowych projektów rozwojowych. Ich realizację rozpoczęto już w styczniu, podpisując umowę na budowę hoteli Ibis i Etap w pobliżu centrum Warszawy. Biorąc pod uwagę trwały fundament, jaki zapewnia rosnąca gospodarka Polski, Zarząd Orbis jest przekonany, że zwyżkowa tendencja w działalności hotelarskiej utrzyma się.
Źródło: Orbis SA - 10.05.2011 |