Strona główna » Aktualności hotelarskie z kraju » Sopocki Klaster Turystyczny stawia na edukację

Aktualności hotelarskie z kraju


Sopocki Klaster Turystyczny stawia na edukację


Dodano: 2011-07-13

Drukuj

Wyślij



Sopot (fot. latarnie.pl)


Sopot stawia na nowoczesną edukację. W ramach Sopockiego Klastra Turystycznego prowadzone są działania, których celem jest usprawnienie programu praktyk uczniów i studentów szkół o kierunkach hotelarskich i turystycznych w sopockich obiektach noclegowych oraz w punktach informacji turystycznej w Sopocie.

Budowa partnerstwa i współpracy sopockiego biznesu i Gminy Miasta Sopotu z partnerami ze sfery jednostek edukacyjnych i naukowych była tematem kolejnego spotkania Sopockiego Klastra Turystycznego Zaprezentowana koncepcja zakłada przepływ wiedzy, nauki i nowości pomiędzy jednostkami naukowo badawczymi a sopocką branżą turystyczną na rzecz podniesienia potencjału i rozwoju sopockiej gospodarki opartej o sektor turystyczny.

W spotkaniu w Zespole Szkół Handlowych w Sopocie uczestniczyli przedstawiciele sopockiej branży turystycznej oraz Europejskiej Szkoły Wyższej w Sopocie, Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Zespołu Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni.

Hotelarze i przedstawiciele szkół oraz Sopockiego Stowarzyszenia Turystycznego uważają, że liczba godzin na praktyki w programach nauczania szkół średnich i wyższych jest za mała. Zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym student powinien odbyć 120 godzin praktyk podczas trwania studiów.



- Osoba ucząca się  nie powinna traktować praktyk jako zła koniecznego, lecz jako szeroką furtkę do obserwacji i nauki - mówi Joanna Kostrzyńska, Dyrektor Personalny Sheraton Sopot Hotel, Conference Center & Spa. - Głównym mankamentem obecnego systemu praktyk studenckich jest to, że trwają za krótko. Jeżeli praktykant chciałby się w późniejszym czasie związać z naszym hotelem, to największe szanse mają osoby, które wyróżniły się podczas praktyk oraz w przypadku stanowisk związanych z kontaktem z gościem, osoby które znają język angielski. Dla nas przy wyborze praktykantów najbardziej liczy się ich pozytywne nastawienie, czyli chęć zdobywania doświadczeń i poznawania nowych rzeczy - stwierdza Joanna Kostrzyńska.

Przeprowadzane konsultacje wskazują, że powinien zostać wydłużony program praktyk oraz stworzony system monitorowania ich efektywności. Ponadto istotna jest wzajemna wymiana informacji pomiędzy środowiskiem akademickim a branżą turystyczną przy opracowywaniu programu nauczania na uczelniach oraz przygotowywaniu programu praktyk.

W ramach Sopockiego Klastra Turystycznego zostanie wypracowana ankieta, która będzie wypełniana przez uczniów i studentów po zrealizowanych przez nich praktykach. Jest pomysł, aby opiekun praktyk raz na kwartał przekazywał przedstawicielom obiektów sugestie i opinie swoich podopiecznych. Celem jest usprawnienie programu praktyk w sopockich obiektach.

- Podczas praktyk uczniowie chcą wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną i poszerzyć ją o umiejętności praktyczne – mówi Katarzyna Synowiecka, kierownik szkolenia praktycznego Zespołu Szkół Handlowych w Sopocie - Często zdarza się ,ze uczniowie są zatrudniani w czasie wakacji w miejscach , w których odbywali praktykę  zawodową: hotele, biura turystyczne. Nierzadko kontynuują swoją karierę zawodową w tych miejscach, znajdują tam zatrudnienie.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Turystycznego Sopot zwracali uwagę na kwestię przeprowadzania praktyk w sopockich punktach informacji turystycznej. Praktykanci mają możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem-turystą. Przyszły pracownik branży turystycznej  powinien również być świadomy atrakcji turystycznych regionu. Te umiejętności i wiedzę może nabyć na praktykach w punktach informacji turystycznej w Sopocie. Najlepsi praktykanci są zatrudniani w okresie letnim a także mają szansę na podjęcie dalszej współpracy.

Studenci-praktykanci w największych sopockich hotelach mogą liczyć na praktyki w działach księgowości, sprzedaży i marketingu oraz działach operacyjnych. Tym nie mniej oczekiwania hoteli wobec osób ubiegających się o praktyki w tych działach są zdecydowanie wyższe niż wobec uczniów szkół średnich. Student ma szansę odbycia praktyk jeśli wykaże się znajomością języków obcych, biegłej obsługi komputera i biurowych programów komputerowych.

Pamiętać trzeba, że w każdym hotelu praktykanci są integralną częścią zespołu. Czynnie uczestniczą w życiu hotelu, a w oczach gości są również wizytówką hotelu. Praktyki to dobry czas na weryfikację swoich oczekiwań zawodowych.

Jak mówi Klaudia Popielska, Reception Manager z Hotelu Haffner, inne są wymagania wobec praktykantów na poziomie szkoły średniej, a inne wobec studentów. Ci pierwsi dopiero poznają arkana pracy hotelarza, podczas poznawania specyfiki pracy w poszczególnych działach hotelowych maja szansę tak naprawdę sprawdzić czy hotel i branża turystyczna to jest miejsce, w którym widzą się w przyszłości. Natomiast studenci, którzy myślą o przyszłym zatrudnieniu, powinni wykazać się nie tylko posiadaną już wiedzą teoretyczną i znajomością języków obcych – mówi Klaudia Popielska, Reception Manager z Hotelu Haffner - Równie istotne są: samodzielność, inicjatywa i aktywność w pracy, zainteresowania branżą, elastyczność i umiejętnością adaptacji do zmieniającej się sytuacji. Pilnie też obserwujemy, czy student wykonuje swoje obowiązki z pasją, bo branża turystyczna tego wymaga i takie też osoby mają największe szanse na szybkie zatrudnienie.

Jednym z pomysłów realizowanych przez hotele jest tworzenie trzyletnich praktyk dedykowanych. Praktykant przez trzy lata odbywa praktyki w jednym obiekcie. Podczas pierwszego roku praktyka odbywana jest we wszystkich działach, podczas drugiego roku również w całym hotelu, ale z uwzględnieniem preferencji praktykanta natomiast podczas ostatniego roku student sam wybiera dział zgodny z jego zainteresowaniami i planami zawodowymi. Podczas takiego programu praktyk student ma szansę poznać organizacje pracy w całym hotelu oraz rozwijać swoje kwalifikacje zawodowe na wybranym stanowisku.

Projekt pt. „Od inicjatywy klastrowej do Sopockiego Klastra Turystycznego – program wsparcia i rozwoju” został opracowany przez Gminę Miasta Sopotu – lidera projektu i Stowarzyszenie Turystyczne Sopot – partnera projektu. Uczestniczą w nim przedsiębiorstwa sektora turystycznego i gastronomicznego, organizacje branżowe oraz jednostki edukacyjno- badawcze oraz samorządowe. Ważne jest połączenie doświadczenia przedsiębiorców, wiedzy i badań jednostek edukacyjnych oraz wsparcia władz samorządowych. Udział w klastrze przynosi szereg korzyści: wpływa na obniżenie kosztu własnego biznesu i tworzenie lokalnych miejsc pracy, zapewnia dostęp do wiedzy, informacji, kapitału, pozwala poszerzać ofertę, daje możliwość nawiązania kontaktów osobistych.


Komentarze:

Arkadiusz Wejer z Hotelu Gwiazda Morza. Czym zaskoczy przyszłych gości? O tym opowie w naszej rozmowie. ...więcej»

Sun & Snow z nową nadmorską inwestycją w Jastrzębiej Górze ...więcej»

Novotel Poznań Centrum w nowej odsłonie ...więcej»

Ceny nad polskim Bałtykiem. Ile zapłacimy za wakacje? ...więcej»

Selina planuje otworzyć hotel w Warszawie. Jakich nieruchomości szuka? ...więcej»

Sposób na puste pokoje poza sezonem ...więcej»

Le Regina – najdroższy hotel w Polsce ...więcej»

Wielkie otwarcie niskich cen - nowa kampania taktyczna Focus Hotels ...więcej»

Poznań: Hotel Blow Up w Starym Browarze ...więcej»

Zielona Góra: Hotel Wellstreet zamknięty po zaledwie kilku tygodniach działalności od oficjalnego otwarcia ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji