Segment hoteli średniej klasy obejmuje najmniejszą część europejskiego cyklu inwestycyjnego, ale jest jego liczącym się elementem, zdaniem hotelowych operatorów. Segment hoteli średniej klasy wzbogacił się tylko o 3,353 pokoje w trakcie ostatnich dwunastu miesięcy. W cyklu realizacyjnym pozostawało 6,4 % realizowanych obiektów ogółem (8,160 pokoi), co jest najmniejszą częścią spośród wszystkich segmentów.
Rynek hoteli średniej klasy według stanu na czerwiec 2011 w/g głównych marek w Europie przedstawiał się następująco:
Best Western (Best Western International) - 83,653 pokoje
Ibis (Accor) - 74,579 pokoi
Campanile (Louvre Hotel Group) - 24,467 pokoi
Ramada (Wyndham Hotel Group) - 19,912 pokoi
Sol (Melia Hotels International) - 18,497 pokoi
Według danych z czerwca 2011 r. popyt na hotele tej klasy w stosunku rocznym wzrósł o 2,4 % podczas, gdy podaż zaledwie o 0,8 %. Jednakże obłożenie w tym segmencie i wzrost przychodu na sprzedany pokój znajdują się w ogonie europejskiego przemysłu hotelowego. Jak jednak twierdzą hotelarze segment ten może sobie dobrze radzić w globie ogólnego kryzysu gospodarczego ponieważ nastawiony jest na klientów reprezentujących biznes lokalny.
Ofertą obiektów średniej klasy grupy Choice Hotels International jest marka Quality Inn. Quality Inn jest jednakże marką przejściową ponieważ trudno jest zabezpieczyć możliwości finansowania jej rozwoju. Choice Hotels zamierzają otworzyć w najbliższej przyszłości hotele: Quality Hotel Reading i Quality Hotel Birmingham Airport w Wielkiej Brytanii. Jednym z ostatnich zaś hoteli tego łańcucha jest Quality Suites & Spa Arcachon w Bordeaux we Francji.
Marka Campanile jest standardową marką Louvre Hotel Group. Jej nowe projekty budowlane obejmują Nantes we Francji, Wrocław w Polsce, a także Indie i Ukrainę. Priorytetowymi regionami rozwoju grupy są: Polska, Węgry, Czechy, Ukraina, Maroko i Indie.