Strona główna » Aktualności hotelarskie z kraju » Dobre wyniki Grupy Orbis za rok 2011

Aktualności hotelarskie z kraju


Dobre wyniki Grupy Orbis za rok 2011


Dodano: 2012-02-23

Drukuj

Wyślij


„W roku 2011 na rynku usług hotelarskich w Polsce utrzymywał się pozytywny trend. Nadal najlepsze wyniki osiągały hotele na rynkach warszawskim, trójmiejskim oraz wrocławskim. Dobre wyniki operacyjne i finansowe są efektem strategii sprzedaży i marketingu oraz optymalizacji struktury kosztów. Przyspieszyliśmy proces zbycia niehotelowych działalności koncentrując naszą uwagę na hotelarstwie oraz restrukturyzowaliśmy portfel nieruchomości poprzez sprzedaż hoteli o niestrategicznym znaczeniu.” – powiedział Laurent Picheral, prezes Orbis SA komentując wyniki 2011 roku.

Dobre wyniki Grupy Kapitałowej Orbis
Na wyniki osiągnięte przez Grupę Orbis w 2011 roku miały wpływ zarówno stan gospodarki na świecie jak i rosnąca konkurencja na rynku usług hotelarskich w wielu polskich miastach. Przychody Grupy Orbis w 2011 roku wyniosły 718,9 mln zł wg danych raportowanych (wzrost o 2,6 %) dzięki dobrym wynikom Grupy Hotelowej, pomimo zamknięcia i sprzedaży w ubiegłym roku kilku hoteli. Wskaźnik EBITDA Grupy Orbis w ujęciu raportowanym wyniósł 288 mln zł, co oznacza wzrost o 65%. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom z działalności hotelowej odnotowanym w dużych miastach w powiązaniu z pozytywnymi trendami utrzymującymi się na rynku, a także dzięki wpływom ze zbycia aktywów hotelowych i niehotelowych.



Stabilna i bezpieczna sytuacja finansowa Grupy Orbis, o której świadczy saldo środków pieniężnych na koniec roku w wysokości 217 mln zł oraz dobre wskaźniki ekonomiczne została potwierdzona w ostatnim ratingu Fitch na poziomie ‘BBB+ stabilny’ – ogłoszonym w październiku 2011 r.

Dalsza poprawa wyników Grupy Hotelowej Orbis
Poprawę wyników operacyjnych Grupy Hotelowej Orbis w całym roku 2011 potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR do poziomu 116 zł, o prawie 7% w ujęciu porównawczym (like-for-like). Wzrost wskaźnika RevPAR o 10,1% w ujęciu raportowanym świadczy o silnym popycie oraz o przyjęciu prawidłowego kierunku restrukturyzacji bazy hotelowej.

W 2011 roku segment hoteli o średnim i wyższym standardzie (up & midscale) rozwijał się szybciej niż hotele ekonomiczne, notując wzrost o prawie 8% wobec 3% wzrostu RevPAR w ujęciu porównawczym (like-for-like). Jest to przede wszystkim zasługa dobrych wyników na rynku warszawskim, charakteryzującym się znaczną liczbą hoteli o średnim i wyższym standardzie, dzięki czemu wzrost wskaźnika frekwencji w tym segmencie był nieco wyższy niż w segmencie hoteli ekonomicznych. Ponadto Prezydencja Polski w Unii Europejskiej miała pozytywny wpływ na wyniki segmentu hoteli o średnim i wyższym standardzie z uwagi na organizację wielu oficjalnych uroczystości w największych polskich miastach, z czego skorzystały przede wszystkim hotele wyższych kategorii.

Dzięki rosnącym wynikom operacyjnym przychody w 2011 roku osiągnęły poziom 695 mln zł, odnoto-
wując wzrost w wysokości 5% w ujęciu porównawczym (like-for-like) i  2,3% w ujęciu raportowanym.

W całym roku wskaźnik EBITDA Grupy Hotelowej Orbis wzrósł o 67% do poziomu 283 mln zł. Wynik ten osiągnięto dzięki skutecznemu zarządzaniu kosztami, dobrym trendom rynkowym oraz wpływom ze zbycia nieruchomości. EBITDA w ujęciu porównawczym (like-for-like) za rok 2011 wyniosła 189 mln zł i wzrosła o 11%, co wobec wzrostu przychodów o 5% potwierdza skuteczność strategii zarządzania kosztami w roku 2011, w tym redukcji kosztów finansowych po wcześniejszej spłacie zadłużenia w kwocie 188 mln zł w sierpniu tego roku.

Działania marketingowe
Działania marketingowe oraz zorganizowane akcje promocyjne, takie jak kampania „Family&Novotel”, „letnia oferta marki ibis” oraz oferta „do 40% taniej”, a także promocje online na Accorhotels.com, miały pozytywny wpływ na wyniki osiągnięte przez Grupę w 2011 roku poprzez zwiększenie liczby sprzedanych pokojonocy oraz budowanie świadomości marki.

Do końca grudnia 2011 roku w Polsce zarejestrowano ponad 156 000  uczestników programu lojalnościowego A|Club. Najwięcej nowych członków tego programu wśród wszystkich hoteli należących do Grupy Accor na świecie pozyskał Novotel Warszawa Centrum. Co miesiąc do członków AIClub wysyłane są informacje (direct mailing) zachęcające do skorzystania z ofert specjalnych przygotowanych przez hotele.  W skali globalnej w Programie AIClub uczestniczy  8,3 mln osób, które mają do dyspozycji 2 300 hoteli w 90 krajach świata. Jest to ważne narzędzie, pomagające w budowaniu relacji i wzmacnianiu lojalności klienta na konkurencyjnym rynku usług hotelarskich.

Konsekwentna restrukturyzacja grupy i jej aktywów
W roku 2011 Grupa Kapitałowa Orbis kontynuowała optymalizację struktury działalności i aktywów. Restrukturyzacja została znacznie zintensyfikowana w roku 2011 poprzez sprzedaż:
• udziałów w Orbis Casino oraz
• części przedsiębiorstwa Orbis Transport (zarządzanie flotą pojazdów), dzięki której odnotowano wpływ środków pieniężnych w wysokości 99 mln zł.

Transakcje te są w pełni zgodne z nowym modelem biznesowym realizowanym przez Grupę Orbis, który polega na całkowitej koncentracji na branży hotelowej, podstawowym przedmiocie naszej  działalności.

Ponadto, w 2011 roku dokonano zbycia szeregu aktywów niehotelowych,  takich jak nieruchomości: hotelu Bristol w Warszawie (nie był zarządzany przez Orbis od roku 1981) i byłego hotelu w Płocku (zamknięty w roku 2007) oraz nieruchomości w Tarnobrzegu.

W roku 2011 przyspieszeniu uległ także proces restrukturyzacji bazy hotelowej, w wyniku którego dokonano zbycia pięciu hoteli o niestrategicznym znaczeniu dla spółki, zlokalizowanych w Krakowie (2), Szczecinie, Kaliszu i Kołobrzegu.

Łącznie transakcje te przyczyniły się do wzrostu zysku Grupy Orbis o 120 mln zł oraz poprawy salda środków pieniężnych o 296 mln zł.

Rozwój segmentu ekonomicznego
Zgodnie z nową strategią   Accoru, partnera strategicznego Grupy Hotelowej Orbis, ogłoszoną we wrześniu 2011 r., znaczącej zmianie ulegnie struktura marek w segmencie hoteli ekonomicznych. Ibis będzie oferować trzy komplementarne produkty w ramach trzech marek: “ibis”, “ibis budget” (poprzednio Etap), oraz “ibis styles” (która zastąpi markę “all seasons”). Projekt przewiduje modernizację, zmianę identyfikacji wizualnej oraz wprowadzenie nowych produktów i usług. Nowa segmentacja marki skorzysta z renomy i potencjału rozwojowego marki ibis.

W połowie roku 2012, jeszcze przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 w Polsce planowane jest otwarcie czterech nowych hoteli ekonomicznych pod nowo wprowadzonymi nazwami ibis i ibis budget w Warszawie (333 pokoje) oraz w Krakowie (302 pokoje). Ponadto, podpisano umowę o zarządzanie nowym hotelem ibis oferującym 125 pokoi w Kownie (Litwa).

W związku z tym, liczba hoteli kategorii ekonomicznej należących do Grupy Hotelowej Orbis wzrośnie w niedługim czasie z 17 do 22, a liczba pokoi oferowanych przez hotele należące do tego segmentu zwiększy się o ponad 25%.

Najważniejsi są ludzie
W 2011 roku uzgodniono ze związkami zawodowymi treść nowego zakładowego układu zbiorowego pracy, który wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2012. W nowym układzie zbiorowym zadbano o przejrzystość, porównywalność i spójność warunków zatrudnienia oraz możliwości rozwoju kariery zawodowej pracowników.

Chcąc sprostać wymaganiom naszych klientów oraz mając na względzie strategię rozwoju firmy w 2011 roku opracowano i zrealizowano 14 nowych typów szkoleń dla pracowników. Liczba dni szkoleniowych  wzrosła o 17% (z 5 335 dni w roku 2010 do 6 494 w 2011). Ponadto, rozpoczęto realizację programu “Top Talent Hotel Management Program”, ambitnego planu edukacyjnego promującego rozwój kariery zawodowej, opracowanego przez Grupę Hotelową Orbis wspólnie z Uniwersytetem w Łodzi. Program ten zapewnia corocznie młodym menadżerom z różnych państw możliwość kształcenia i poszerzania horyzontów.

Polityka zarządzania zasobami ludzkimi w Grupie Hotelowej Orbis będąca stałym elementem strategii Grupy oraz filarem jej rozwoju opiera się na czterech podstawowych elementach: profesjonalizmie, mobilności, różnorodności i wzajemnym poszanowaniu. Zasada równego traktowania oraz zarządzanie różnorodnością wśród pracowników sprzyja innowacyjności i rozwojowi firmy.

Dbałość o dobro środowiska i ludzi
Szczególną troską otaczamy środowisko naturalne. Od 2009 roku nasze hotele podejmują konsekwentne działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii i wody, które przyczyniły się do redukcji kosztów w 2011 roku odpowiednio o prawie 15% i 7,6% w porównaniu do roku 2010. Pod koniec 2011 roku w 33 hotelach (60%) wdrożono program ochrony środowiska „Goście Ziemi” (”Earth Guest”). Dzięki zaangażowaniu pracowników hoteli oraz ich rodzin podczas imprez organizowanych w całym kraju zasadzono 6 000 drzew.

Współdziałając z Fundacją Accor, Orbis wspiera projekt socjalny „Spółdzielnia Mam” mający na celu aktywizację 15 młodych matek oraz pomoc w powrocie na rynek pracy i integrację społeczną.

W podsumowaniu prezes Picheral powiedział: „Orbis wkracza w 2012 rok jako Spółka działająca bardziej efektywnie. Będziemy konsekwentnie realizować przyjętą strategię oraz dążyć do pełnej koncentracji Grupy Orbis na działalności hotelarskiej. Przed nami EURO 2012, ważne wydarzenie łączące wysiłki wielu instytucji, władz i przedsiębiorców, które powinno wpłynąć pozytywnie na ożywienie trendów na rynku usług turystycznych w Polsce w nadchodzących miesiącach. Działania podejmowane w zakresie rozwoju infrastruktury w całym kraju ułatwią podróżowanie, co w długoterminowej perspektywie powinno przynieść branży hotelarskiej wymierne korzyści. Nieustannie obserwujemy także poczynania  naszej  konkurencji na rynku hotelarskim,  która nie powinna być ignorowana. Będziemy uważnie śledzić wpływ na polską gospodarkę niepokojów związanych przede wszystkim z zadłużeniem w strefie euro. Dla Zarządu Orbisu rok 2012 będzie rokiem nowych zadań mających celu przezwyciężenie pozostałości kryzysu oraz wejście w fazę szybszego rozwoju”.

Źródło: Orbis SA - 22.02.2012


Komentarze:

Arkadiusz Wejer z Hotelu Gwiazda Morza. Czym zaskoczy przyszłych gości? O tym opowie w naszej rozmowie. ...więcej»

Sun & Snow z nową nadmorską inwestycją w Jastrzębiej Górze ...więcej»

Novotel Poznań Centrum w nowej odsłonie ...więcej»

Ceny nad polskim Bałtykiem. Ile zapłacimy za wakacje? ...więcej»

Selina planuje otworzyć hotel w Warszawie. Jakich nieruchomości szuka? ...więcej»

Sposób na puste pokoje poza sezonem ...więcej»

Le Regina – najdroższy hotel w Polsce ...więcej»

Wielkie otwarcie niskich cen - nowa kampania taktyczna Focus Hotels ...więcej»

Poznań: Hotel Blow Up w Starym Browarze ...więcej»

Zielona Góra: Hotel Wellstreet zamknięty po zaledwie kilku tygodniach działalności od oficjalnego otwarcia ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji