Strona główna » SPA & Wellness » O czym powinieneś wiedzieć zanim otworzysz spa | Artykuły serwisu
O czym powinieneś wiedzieć zanim otworzysz spa
|
|
Włączenie ośrodka spa do jakiegokolwiek obiektu jest niemal zawsze świetnym pomysłem i na pewno zagwarantuje mu konkurencyjność. Niemal oczywistą w dzisiejszych czasach jest konieczność utrzymywania spa w kurortach. Turyści biznesowi, jak również goście wypoczynkowi korzystający z obiektu w czasie urlopu lub w weekendy domagają się możliwości skorzystania z takiego udogodnienia, jakim jest spa.
W okresie ostatnich 10 do 15 lat bardzo wielu przedsiębiorców zbudowało swoje własne spa i wielu z nich zrobiło to dobrze, jednak zbyt wielu popełniło kosztowne błędy projektowe. Można wejść do spa, a błędy projektowe, o ile takie popełniono, będą widoczne natychmiast. Kwestią o zasadniczym znaczeniu, która jest stale pomijana przez dużą liczbę architektów tych projektów, jest przepustowość obiektów spa. Wydaje się, że jeśli architekt nie ma osobistych doświadczeń związanych ze spa, a przez te doświadczenia rozumiem to, że rzeczywiście był ich gościem i korzystał z ich usług, to często nie posiada niezbędnego doświadczenia, zapewniającego wiedzę w zakresie wszystkich niuansów decydujących o ostatecznym sukcesie spa, zarówno z estetycznego, jak i operacyjnego punktu widzenia.
Dlatego też tak wielu deweloperów kontaktuje się z naszą firmą konsultingową w celu orientacji i ukierunkowania w temacie. Zrozumieli zapewne, że wydając kilka dolarów we wstępnej fazie inwestycyjnej na dokonanie szczegółowej rewizji projektu przez tych, którzy mają praktykę w uruchamianiu dużych, działających z powodzeniem ośrodków spa, jest gwarancją dobrego zainwestowania swoich pieniędzy. Rozumieją też, że prace przygotowawcze przed przystąpieniem do realizacji projektu mogą skutkować szansą uniknięcia kosztownych błędów, dających o sobie znać w przyszłości.
Zatem pierwszym krokiem jest znalezienie doświadczonego konsultanta, który już otwierał i prowadził spa, posiadającego przy tym wystarczającą wiedzę operacyjną. Osobiście byłam proszona o konsultacje przy inwestycjach, które miały opracowane projekty i w wielu wypadkach zalecałam drastyczne w nich zmiany, tak aby właściciel / deweloper nie musiał koncentrować się na operacyjnych niedoróbkach, czy też kwestiach związanych z jakością oferowanego produktu, już po otwarciu obiektu.
Szybko rozwijającym się segmentem w sferze spa jest rynek hoteli condo. Większość nowo planowanych obiektów zdaje sobie sprawę z potrzeby zapewnienia ośrodka spa dla ich mieszkańców, jednak wielu deweloperów niewłaściwie oszacowało zarówno wielkość obiektu, jak i jego potencjał, w celu stworzenia wyjątkowej okazji dla ich właścicieli. Po raz kolejny zwracam więc uwagę, że kontakt z konsultantem, który posiada wieloletnie doświadczenie zagwarantuje uzyskanie informacji odpowiednich dla obiektu, które znajdą zastosowanie w każdym konkretnym przypadku inwestycyjnym.
Kiedy już plan techniczno-operacyjny ulegnie sfinalizowaniu, to najpilniejszym kolejnym etapem jest skonsultowanie ofert na wyposażenie ośrodka. Ponieważ przemysł ten zaczął się gwałtownie rozwijać, to nastąpił również ogromny postęp we wszystkich obszarach wyposażenia spa, produktów i kosmetyków, jednak należy zachować w tej kwestii dużą ostrożność. Zatrudnienie pracownika biurowego, który zajmowałby się uczestnictwem w targach handlowych i zdobywaniem informacji o firmach sprzedających tego rodzaju asortyment, nie jest najlepszą drogą do efektywnego kosztowo wyposażania spa. Do składania zamówień na pościel, uniformy robocze, produkty do pielęgnacji skóry, produkty i urządzenia zabiegowe, jak również na długopisy, ołówki, komputerowe systemy planistyczne i inne tego typu potrzebne rzeczy, potrzebne jest doświadczenie biznesowe. Niestety trzeba z przykrością przyznać, zdarzają się również konsultanci, którzy wykorzystują nieświadomość deweloperów w tym zakresie. Osoby takie funkcjonują w każdej branży i na nieszczęście są one również wśród konsultantów spa.
Zaleca się, aby personel pomocniczy pozostający w gestii dewelopera, przeglądał i sprawdzał wszystkie ceny rekomendowane przez jakichkolwiek doradców wynajętych przy uruchamianiu spa. Przeprowadzanie bezpośrednich rozmów telefonicznych z dostawcami wskazanymi przez konsultanta i zapoznanie się z ich cennikami jest dobrą praktyką, a kompetentny i godny zaufania konsultant sam ją powinien doradzić.
Twój doradca / konsultant powinien dostarczyć ci cały segregator z listami producentów rekomendowanych produktów lub urządzeń, a przy wyborze konsultanta, trzeba zwrócić uwagę na to, czy ma on bezpośrednie relacje z dostawcami, wypracowane w ciągu wielu lat praktyki, które zagwarantują obniżki przy zakupie potrzebnych produktów, a także bezpłatne przeglądy techniczne i świadczenie obsługi. Jeśli stwierdzisz, że masz płacić dodatkowo za te usługi, to oznacza to, że twój doradca nie najlepiej troszczy się o twoje interesy lub nie dysponuje odpowiednimi relacjami w branży.
W trakcie miejscowych procedur odbiorczych zatwierdzających przyjęte rozwiązania i kiedy działalność ośrodka spa jest już zestrojona, powinna zostać sporządzona projekcja finansowa. Jest to moment, w którym tak wiele projektów narażanych jest na błędne decyzje. Zdarzają się tacy, którzy nie są wtajemniczeni w strategie zysków i strat w działalności spa, jeśli nie mają wiedzy na temat tego, jakie przychody i koszty są typowe dla tej branży, to projekcje finansowe mogą okazać się całkowicie bezużyteczne. W zakresie dochodów, funkcjonuje dobrze znana formuła, wielokrotnie potwierdzona, która we właściwy sposób odnosi się do prognozowanych dochodów. Odnosi się ona również do kosztów. Podać trzeba racjonalne uzasadnienie tego, w jaki sposób naliczane są konkretne liczby i wystrzegać się przyjmowania ich wysokości na zasadzie „typowości”.
To samo dotyczy wielkości charakteryzujących działalność spa, które różnią się w zależności od konkretnego urządzenia, a to co odróżnia udane spa od nieudanego, to oczywiście ostateczny wynik finansowy. Na działalność operacyjną składają się koszty, takie jak płace personelu spa i jeśli menedżer ośrodka jest osobą doświadczoną i kompetentną, to sposób w jaki prawidłowo prowadził będzie politykę kadrową, powinien skutkować zyskami wydziałowymi w wysokości 40 - 50% rocznie. Jeśli spa działa w znacznie mniejszej marży zysku, to prawdopodobnie występują jakieś błędy operacyjne.
Kiedy nosimy się z zamiarem otwarcia nowego obiektu spa, struktura operacyjna musi być określona na bardzo wczesnym etapie przedsięwzięcia tak, byś miał najlepszą możliwość wypracowania najbardziej korzystnego wyniku finansowego. Koszty wynagrodzeń i inne miesięczne koszty muszą być uwzględnione w budżecie, tak zresztą jak wszystkie inne obszary nowego projektu, a znajomość lokalnego rynku jest tu bardzo pomocna.
Po osiągnięciu tego etapu projektu, skoncentrować się należy na działaniach marketingowych i budżecie. Często posiadanie spa będzie odróżniać cię od wielu lokalnych obiektów a ponieważ większość gości hotelowych lub nabywców condo korzysta z usług spa, ważne jest, aby menu usług było obszerne i odpowiednie, również pod względem cenowym, podkreślającym ich wartość. Reklama obiektu powinna skupiać się na spa i jego udogodnieniach ze względu na swoistego rodzaju "seksualizm" i atrakcyjność funkcji spełnianych przez spa. Wszyscy chcą się dowiedzieć, na co będą mogli liczyć w nowym spa więc pomijanie go w reklamie jest niedopuszczalne.
Tak więc, zanim rozpoczniesz budowę spa, musisz przeprowadzić wiele badań analizujących najlepszy sposób uruchomienia nowego spa. Ze swej strony zalecam, podsumowując ten artykuł, aby odwiedzić pobliskie spa, skontaktować się z ekspertem, który posiada wieloletnie doświadczenie zarówno w uruchamianiu nowych projektów, jak i w rzeczywistym prowadzeniu ośrodków spa, aby pomógł ci w procesie projektowania, a następnie zaoferowania pomocy w jego wyposażaniu. Twój konsultant powinien opracować dokładny projekt zawierający prognozy przychodów i wytycznych w zakresie zatrudnienia, pomocny w operacyjnym osiąganiu satysfakcjonujących przychodów i zysków.
Proces ten wydaje się, na pierwszy rzut oka nieco przytłaczający, jednakże powinieneś otoczyć się doświadczonymi ekspertami, którzy pomogą ci i twojej kosztownej inwestycji spa w osiągnięciu jak najlepszych rezultatów.
Casey Olsen
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |