Sobota 27 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Produkty dla HORECA » Kreowanie niezapomnianych doświadczeń gości...

Artykuły serwisu


Kreowanie niezapomnianych doświadczeń gości poprzez design hotelu


Dodano: 2012-12-12

Drukuj


"Dla dzisiejszych klientów, marka hotelowa powinna zapewnić doświadczenia lub stworzyć strukturę umożliwiającą przeżycie doświadczeń, których poszukują" - zauważyli uczestnicy inauguracyjnego szczytu Cornell Hospitality Research Summit, który odbył się zeszłej wiosny.

Wielu architektów artykułowało wątpliwości, czy hotelowa marka jest w stanie stworzyć ramy dla niezapomnianych doświadczeń gości poprzez design - w rzeczywistości, wielu z nich, od lat przedstawiało argumenty na rzecz designu inspirowanego doświadczeniem. Jednakże, podczas gdy wiele mówi się o wartości takiego designu, to wiele podobieństw zawiera się również w designie hotelowym.

Hotel może być elegancki i zgrabnie zaprojektowany. Materiały mogą być najwyższej jakości. Może świadczyć pięciogwiazdkową obsługę i mieć udogodnienia wymagane w tej kategorii. Jeżeli jednak hotel wygląda tak samo w Chengdu, jak i w Chicago, to jest to tylko elegancki, wysokiej jakości, pięciogwiazdkowy hotel. A to, tak naprawdę, niewiele mówi o tym miejscu. Ponieważ unikalne doświadczenie gości jest nierozerwalnie związane z konkretnym miejscem.



Jakie są wyzwania i rozwiązania w trakcie kreowania niezapomnianych doświadczeń gości poprzez design?

Najważniejszym wyzwaniem jest to, że jest to ryzykowne. Niezapomniane doświadczenie już z samej definicji nie jest zjawiskiem powszechnym; nie jest typowe; jest niezwykłe, jeśli nie wyjątkowe. Z kolei, jeśli jest wyjątkowe, to musi być ryzykowne. Inwestor lub deweloper stara się ograniczyć ryzyko i nierozsądnym jest spodziewanie się czegoś innego. Ryzyko może oznaczać różne rzeczy, dla różnych udziałowców biorących udział w przedsięwzięciu  hotelowym. Oczywiście to ponoszone koszty są głównym aspektem ryzyka. Oczywiste jest to, że koszty ponoszone są w fazie marketingowej i projektowej, ponieważ stworzenie czegoś oryginalnego wymaga zarówno czasu, jak i pieniędzy. Łatwiej i szybciej jest zrobić coś "po staremu". Problemem jest to, czy będzie warto, czy się to opłaci?

Kolejnym aspektem ryzyka jest zharmonizowanie wyjątkowości z markowymi standardami: jeśli jest inaczej, to czy będzie to odbierane, jak ... ? A wtedy pojawia się pytanie: czy spodoba się to gościom? I co najważniejsze, czy będą chcieli tu wracać? Ponadto deweloperzy mogą zakwestionować wartość tworzenia niezapomnianych walorów takiego miejsca. Jest rzeczą ze wszech miar naturalną, że pragną wiedzieć, czy będzie zwrot z inwestycji, niezależnie od tego, jaka ona by nie była.

Przyjrzyjmy się na chwilę tej koncepcji. Miejsce wywołujące poczucie tajemnicy, romansu, bohaterstwa i przygody – to cechy, które kochamy w filmach – które mają ze swej natury charakter, nie dający się zapomnieć. Te cechy można wywołać poprzez architekturę, poprzez  wykreowanie elementów po obu stronach pewnego ciągu - od wielkich heroicznych schodów lub portali wejściowych, do przytulnych, małych pomieszczeń lub zakamarków w pokojach. Cechy te można również wywołać poprzez stworzenie miejsc, które mogą być "odkrywane", takich jak dziedzińce, tarasy i wnęki. Możemy je też wywołać stosując odpowiednie oświetlenie. Będą także obecne, na przykład, w systemie krętych korytarzy, które zmuszają do zastanawiania się "co jest za zakrętem?" ... i w wielu innych kreatywnych architektonicznych projektach.

Jaka jest wartość, czyli zwrot z inwestycji, pojmowanej w kategoriach czasu i pieniędzy, w przypadku nieszablonowej architektury? Efektywność funkcjonowania. Właściciel, który inwestuje w tworzenie bardziej niezapomnianych doświadczeń goście, odczuje to w postaci wyższych stawek za pokoje i wyższym obłożeniu. Potencjalni klienci dowiedzą się o niezwykłości obiektu i będą chcieli przeżyć zasłyszane doświadczenia osobiście. A ci, którzy już je przeżyją, będą chcieli to ponownie zawitać.

Wykreowanie niezapomnianych doświadczeń hotelowych poprzez design nie musi kosztować więcej. Zbyt często właściciele hoteli koncentrują się na powierzchownych atrybutach -luksusowych materiałach wykończeniowych, oświetleniu, i tak dalej – aby stworzyć imponujące wrażenie. Co nie znaczy, że pierwsze wrażenie nie ma znaczenia. Ma.

Jednakże "stworzenie struktury pozwalającej gościom przeżyć doświadczenie, którego poszukują" bardziej polega na stworzeniu znaczącego połączenia hotelu z wyjątkowością miejsca, umożliwiając gościowi doświadczenie tego połączenia. Hotel, w którym goście mogą wyjść na zewnątrz na balkon, pooddychać świeżym powietrzem na dziedzińcu lub usłyszeć odgłosy i zobaczyć z tarasu krzątaninę tego wyjątkowego miejsca, w taki właśnie sposób tworzy wspomnienia. Hotel, w którym pokoje i przestrzenie publiczne umożliwiają uczestniczenie  w życiu takiego wyjątkowego miejscu – niezależnie od tego, czy to jest życie w koronach drzew, czy na ruchliwej miejskiej ulicy lub placu, czy też na pustyni lub na wodzie - pozwala gościom na przeżycie doświadczenia, którego poszukują.

Grand Hyatt Shenzhen. Czasami, niezapomniane doświadczenie gości rozpoczyna się w momencie, gdy oczekiwania gości są przewrócone do góry nogami. Na przykład, tak jak to opisane zostało przez hotelowego operatora, firmę Hyatt, zaprojektowany przez firmę RTKL, Grand Hyatt Shenzhen, znajdujący się w Dzielnicy Luohu, mieści się w charakterystycznym 38-piętrowym budynku, którego najwyższe siedem pięter zamkniętych jest w szkle, tworząc o zmroku iluminowaną "latarnię". Przyjeżdżający do hotelu goście, wjeżdżają windą na 32 piętro i zjawiają się w lobby, z którego roztacza się wspaniały widok na City Crossing, jedno z najbardziej prestiżowych, wielofunkcyjnych przedsięwzięć w Shenzhen; charakterystyczny Iwang Building oraz giełdę Shenzhen Stock Exchange.

Idealną byłaby sytuacja, gdyby przestrzenie prywatne i ogólnodostępne, miały wspaniałe widoki na interesujące miejsca, takie jak te. Jednakże, jeśli konkretne miejsce nie posiada żadnej z tych oczywistych zalet, to właśnie jego design może wywołać skojarzenia ze specyficznym charakterem i tożsamością takiego miejsca, niezależnie od tego, czy są to skojarzenia wypoczynkowe i relaksujące, czy energetyczne, historyczne lub nowoczesne. Być może jednym z decydujących o tym elementów jest swoisty lokalny materiał budowlany lub specyficzna roślinność, względnie typowa pogoda i to bez znaczenia, czy jest ona słoneczna i sucha, czy szara i mglista. Architektura budynku i odpowiednie zaprojektowanie wnętrz mogą, albo wprowadzić tę zewnętrzną jakość do hotelowych pomieszczeń, albo sprawić, że hotel będzie z nią kontrastował, np. uspokajające wnętrze, które zapewnia odpoczynek w opozycji do zatłoczonego, szalonego miasta. Tak czy owak tworzą one strukturę umożliwiającą przeżycie doświadczeń, poszukiwanych przez gości.

Jednym ze sposobów stworzenia tego wrażenia poprzez odpowiednio zaprojektowaną architekturę, wiedzie poprzez pastisz: zastosowanie stylizowanych elementów architektonicznych w nowym budynku. Podejście to sprawdza się dobrze w pewnych lokalizacjach, które odnoszą się do konkretnego miejsca, na przykład pastisz, który przywołuje stosunkowo ciężką, śródziemnomorską architekturę w stylu renesansowym, zbudowaną z kamienia, może być odpowiednie w San Antonio. Ten sam budynek nie pasowałby jednak w Dallas lub Miami. Taki rodzaj budowania jest nie tylko sztuczny, ale i bardzo kosztowny.

Często wyzwaniem jest samo zaprojektowanie nowoczesnej, lekkiej konstrukcji stalowej lub betonowej, który wywołuje w umysłach starszych gości, bardziej trwałe i bardziej solidne wrażenia. W tym przykładzie, skutecznym rozwiązaniem jest reinterpretacja znanych form architektonicznych, takich jak kopuły, kolumny lub lokalne formy dachowe w formie współczesnych materiałów.

Sprostanie temu wyzwaniu wymaga od zespołu projektowego poświęcenia czasu na zbadanie konkretnego miejsca – charakteru lokalnych mieszkańców, jego historii i specyfiki.

Na przykład RTKL wykorzystało cechy lokalnych roślin bambusowych w projektowaniu nowego Poly Deyang International City, wielofunkcyjnego projektu zlokalizowanego w samym sercu prowincji Syczuan, w chińskim Deyang. Zgodnie z pomysłem odpowiedzialnej za projekt Sarah Martz, bambus - klasyczny chiński symbol szlachetności został wykorzystany do stworzenia fundamentów i projektu konstrukcji budowlanej. Hotele i biurowce stojące obok symbolizują chiński charakter bambusa. Ich forma, plan zabudowy i fasady wynikały z doświadczeń zdobytych w trakcie badania fizycznych właściwości bambusa.

Tworzenie łączności z miejscem wykracza poza sam hotelowy obiekt. Wymaga to zbadania sąsiedniego terenu, czy to pieszo, prywatnym samochodem, taksówką, czy komunikacją miejską, podążając z i do wyjątkowego miejsca, poszukiwanego przez gości.

Integracja wyjątkowości z tożsamością marki

Często zdarza się, że opór przed stworzeniem unikatowego poczucia związanego z miejscem, ma związek z obawą przed utratą tożsamości marki. A możemy przecież odwoływać się do obu pojęć jednocześnie. Możemy pozostać wierni fizycznej ekspresji tożsamości marki - fundamentalnej estetyce, projektowym normom obowiązującym w pokojach, relacjom między przestrzeniami publicznymi, konkretnym materiałom specyficznym dla marki – i stworzyć doświadczenie unikalne dla tego miejsca.

Na przykład marka Mandarin Oriental jest definiowana częściowo, jako "rodzina poszczególnych hoteli i kurortów, każdy z własną odrębną osobowością, ale nieodłącznie związaną z jego egzotycznymi orientalnymi korzeniami." Strona internetowa zaprojektowanego przez RTKL, hotelu Mandarin Oriental Miami, na czołowym miejscu zawiera wers "Zanurz się w Miami", a następnie zaprasza gościa do doświadczenia kontrastu oferowanego przez "łagodny, refleksyjny azjatycki posmak w rozbawionym, radosnym Miami."

Zjawiając się w hotelu od strony „przejścia” wodnego, goście napotykają charakterystyczny widok, pokrytej miedzianymi elementami, restauracji i przemieszczają się w objęcia przyjaznego motelu skąd są transportowani do właściwego miejsca. Jednakże po wejściu do hotelu ich zainteresowanie kierowane jest ponownie ku Miami poprzez piękne widoki miasta położonego po drugiej stronie wody. Zakrzywiona biała forma hotelu, przywołująca wspomnienia lokalnej architektury w stylu Art Deco i zarys linii brzegowej, jest naprawdę sprytną iluzją. Typowe formy pokojowe są rozmieszczone w grupach po cztery lub pięć, które następnie łączą się z wijącymi się gankami, pozwalając na tradycyjne formowanie kształtów pokoi, w charakterystycznej formie budynku. W samych pokojach, przesuwne okiennice pozwalają łazienkom na "pożyczanie" dziennego światła z części sypialnej, a także umożliwiają podziwianie widoków na miasto i wodę.

Niezapomniane doświadczenia inicjowane bieżącymi wydarzeniami

Niedawno RTKL opracował schematyczny projekt na wielofunkcyjne przedsięwzięcie, w skład którego wszedł hotel usytuowany na wyższych piętrach centrum handlowego, którego właścicielem jest ten sam podmiot. W uzupełnieniu znajdą się sąsiadujące z hotelem pomieszczenia gastronomiczne, a samo centrum jest tak zaprojektowane, aby umożliwić synchronizację z imprezami odbywającymi się na okrągło przez cały rok, dając się przystosować do każdego rodzaju działalności, takich jak np.: jazda na łyżwach, wystawy, koncerty muzyczne, i tak dalej. W efekcie takich rozwiązań, doświadczenia gości nie będą ograniczone wyłącznie do wyjątkowości samego miejsca, ale będą się zmieniały z tygodnia na tydzień, sezonu na sezon i roku na rok. Kreuje to jakże ważną strukturę umożliwiającą gościom tworzenie doświadczeń, których poszukują. Centrum handlowe może również samodzielnie generować przychody.

Goście będą mieli szansę na osobiste przeżycie doświadczeń związanych z tym miejscem – na obserwację, wsłuchiwanie się w odgłosy, poczucie zapachów i bezpośrednie odczucia odkrywane w ich otoczeniu i wtopienie się w ruch odbywający się na dziedzińcu – przebywając na prywatnych balkonach i tarasach publicznych. Forma hotelu umożliwia  konstrukcję zewnętrznych balkonów na 19 piętrze, co pociągnie za sobą możliwość zastosowania wyższych stawek za pokoje.

Chociaż balkony na niższych piętrach hotelu nie są brane pod uwagę przez właściciela przedsięwzięcia, to kreuje to jeszcze bardziej intymne doświadczenie miejsca, tworząc niezapomniane przeżycia dla gości, którzy szukają pomieszczeń z balkonami, za które przecież zapłacą wyższe stawki.

Ściana krytego basenu może być otwierana przy ładnej pogodzie, od strony tarasu, który umożliwia gościom obserwowanie centrum. Dostęp do tego tarasu mogliby mieć również goście przebywający w sąsiadującym z nim centrum fitness. Ten duży taras sąsiaduje z innym tarasami, które są dostępne z ekskluzywnego klubu przeznaczonego dla stałych gości. Cała ta zewnętrzno-wewnętrzna przestrzeń może stać się przestrzenia generującą przychody.

Dialog pomiędzy hotelem a miejscem

Tworzenie połączeń między hotelem a miejscem może polegać zarówno na patrzeniu do wewnątrz, jak i na spoglądaniu na zewnątrz. W przykładzie przytoczonym wyżej, przestrzenie publiczne i wielkie otwarte schody na pierwszych trzech piętrach, widoczne są z centrum poprzez przezroczystą elewację. Tak samo, jak widok działalności centrum od wewnątrz hotelu tworzy dynamiczne doświadczenie dla gości, tak samo działa widok wewnętrznego ruchu, koloru, światła i struktury.

Design wzmacnia to połączenie bez powielania miejsc wewnętrznych i zewnętrznych. Centrum handlowe jest współczesnym designem krajobrazu organizowanym przez szereg owali, w tym jednym dużym owalem formującym podstawowy obszar utwardzonej powierzchni centrum i innym dużym owalem przeznaczonym na podstawowy obszar dla roślin. Kształty i organizacja centrum tworzą ekscytujący wzorzec ruchu, ale powierzchnie są czyste i eleganckie, bez zbędnych zdobień. Zamiast powielenia owalnych kształtów w hotelu z gładkimi zakrzywionymi ścianami, wystrój wnętrz wykorzystuje na zasadzie kontrastu prostoliniowe formy silnych struktur powierzchni i tajemnicze oświetlenie do tworzenia dynamicznych, niezapomnianych doświadczeń. Kontrast ma również na celu pobudzenie ciekawości: gości i potencjalnych gości pragnących doświadczyć tego, co jest po drugiej stronie ściany.

Lokalizacje zarówno basenu, jak i baru wyrażone są w wyjątkowej formie architektonicznej wystającej poza zewnętrzną fasadę, tworząc zadaszone tarasy dla każdej funkcji i zapewniając zadaszenie dla usług gastronomicznych centrum, serwowanych niżej na świeżym powietrzu. Forma jest innym sposobem tworzenia dialogu między hotelem a miejscem.

Tworzenie niezapomnianych przeżyć wymaga akceptacji pewnego poziomu ryzyka. Bez podjęcia ryzyka wciąż można stworzyć dobrze zaprojektowany hotel. Ale niezapomniane doświadczenie sugeruje coś więcej, coś niezwykłego. Wymaga to projektu, który wzmacnia poczucie miejsca i wywołuje jakieś specjalne duchowe odczucia. Dowody na to znajdują się bezpośrednio na rynku: istnieje wiele dobrze zaplanowanych, dobrze zaprojektowanych, pięknych hoteli. Ale niewiele z nich kreuje niezapomniane doświadczenia.

Jim Suggs


Komentarze:

Co powinno znalezć się w pokoju hotelowym? ...więcej»

Łóżko w pokoju hotelowym – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Poduszka na dobry sen ...więcej»

Poradnik inwestora – budujesz hotel, pamiętaj o najważniejszym ...więcej»

Aquacycling: Jak polski fitness zarabia na nowym trendzie z Zachodu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji