Motywacja to jeden z kluczowy czynników determinujących realizację zadań przez pracownika. Jej brak powoduje nie tylko obniżenie efektywności pracy, ale również ma wpływ na pozostałych członków zespołu. Najczęściej oczekiwaną formą motywowania jest nagradzanie finansowe. Jak można zmotywować pracownika bez gratyfikacji pieniężnej? O pozapłacowych czynnikach motywujących w hotelarstwie rozmawiamy z Joanną Ostrowską – Marketing Managerem Hotelu Kossak w Krakowie.
W 2014 roku firma Sedlak & Sedlak przeprowadziła badania dotyczące wynagrodzenia w hotelarstwie oraz turystyce. Z opublikowanego raportu wynika, że średnia kwota wynagrodzenia w skali krajowej to 2900zł brutto, a największą medianę osiągały osoby pracujące na terenie województwa mazowieckiego. Badanie to przeprowadzono na grupie 25 624 uczestników, w której 62,3% osób ma nie więcej niż 35 lat, 67% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, z czego 72,2% posiada wykształcenie wyższe, a 69,4% zajmuje stanowiska specjalistyczne lub kierownicze. Różnica w średnim wynagrodzeniu pomiędzy kierownikiem hotelu a szeregowym pracownikiem wynosiła ponad 2070zł brutto. Wiadomo, iż wynagrodzenie uzależnione jest od stanowiska pracy, doświadczenia i zakresu umiejętności. Według powszechnej opinii, najlepszą zachętą do wypełniania obowiązków są nagrody finansowe. Jak jednak stymulować pracownika, bez konieczności ciągłego zwiększania wynagrodzenia?
Motywację do pracy determinuje wiele czynników związanych zarówno z pracownikami, jak i rodzajem wykonywanych czynności, wyposażeniem stanowiska, relacjami między pracownikami oraz na linii pracownik – przełożony. Z badania przeprowadzonego przez Annę Domażalską (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) na pracownikach jednego z warszawskich hoteli wynika, iż wśród najczęściej wymienianych środków motywujących znajduje się: dobry klimat w stosunkach ze współpracownikami (82,3%), dostęp do prywatnej opieki medycznej (77,6%), podkreślanie dobrej renomy firmy (60,8%) oraz czas na odpoczynek (58,8%). Pogłębiona analiza danych wykazała, iż do najbardziej pożądanych zasobów pobudzających należy między innymi: sprawiedliwe wynagrodzenie, dobrze wyposażone stanowisko pracy, zapewnienie BHP, możliwość rozwoju zawodowego, organizowanie imprez rekreacyjno-integracyjnych, pełne wykorzystywanie umiejętności pracowników, awans oraz samorealizacja.
Motywacja pozapłacowa - praktyka
Należy pamiętać, iż hotel to nie tylko budynek i wyposażenie, ale przede wszystkim ludzie. Warunki, w jakich pracują, wynagrodzenie oraz motywacja wpływają na wizerunek hotelu wśród gości, dlatego też zadaniem kadry zarządzającej jest nie tylko wsparcie pracowników w wypełnianiu ich codziennych obowiązków, ale również stymulowanie do ciągłego działania.
Joanna Ostrowska, Marketing Manager Hotelu Kossak w Krakowie, zapytana o benefity pozapłacowe w zarządzanym przez nią obiekcie, wymienia: W zakresie motywowania pozapłacowego, nasz hotel oferuje pracownikom współfinansowanie prywatnej opieki medycznej, szkolenia wewnętrzne oraz zewnętrzne podnoszące kwalifikacje, co w efekcie wpływa na ich rozwój oraz szybsze możliwości awansu zawodowego. Ponadto najlepszy pracownik otrzymuje voucher pobytowy w hotelu na terenie Polski.
Ponadto dodaje: W naszym hotelu dział gastronomi ma bardzo dobrze rozbudowany program motywacji pracowników, który zakłada comiesięczną gratyfikację. Nagroda przyznawana jest w różnych kategoriach kategoriach. Jedną z nich to najlepsza sprzedaż – bierzemy pod uwagę najwyższą kwotę, jaką uzyskał dany pracownik w ciągu miesiąca. Przyznanie nagród w pozostałych kategoriach uzależnione jest od ilości sprzedanych poszczególnych produktów. Dodatkowym atutem pracy w gastronomii jest elastyczny czas pracy, który dla młodych ludzi kontynuujących naukę jest w wielu sytuacjach kluczowym aspektem w wyborze miejsca pracy.
Kwestie finansowe to decydujący argument o wyborze obiektu, w którym dana osoba będzie pracować. Drugą kwestią wpływającą na podjęcie aktywności zawodowej jest prestiż hotelu. Mimo iż motywację pozapłacową możemy zakwalifikować dopiero, jako trzeci element, to ona właśnie decyduje, jak długo będziemy współdziałać z pracownikiem. Każda wykonywana praca, bez względu na zajmowane stanowisko, z czasem może powodować wypalenie zawodowe. Częstotliwość oraz zmienność stymulacji pozapłacowej w dużym stopniu decyduje, kiedy pojawi się pierwsze zwątpienie, jak szybko pracownik otrzyma bodziec oraz jaki będzie efekt finalny.
Pamiętajmy o tym, że pewne elementy motywacji pozafinansowej uznawane są już za standardy i nie są same w sobie atrakcyjne, dlatego każdy z hoteli powinien wypracować swój własny system nagradzania pozafinansowego. Przyjęcie nietypowego rozwiązania sprawi, iż obiekt stanie się pożądanym miejscem pracy, co bezpośrednio wpłynie na jego prestiż nie tylko wśród kandydatów, ale również gości.