Strona główna » Zarządzanie » Jak zostać idealnym managerem hotelu? | Artykuły serwisu
Jak zostać idealnym managerem hotelu?
|
|
Praca managera należy do najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych zawodów. To jednak nie tylko pieniądze, prestiż i władza, ale szereg obowiązków, których dobre wypełnianie wymaga szeregu umiejętności. Praca w hotelu to każdego dnia nowe problemy i wyzwania, którym musi sprostać manager. To ciągłe działania, by z jednej strony zaspokoić oczekiwania klientów, a z drugiej skutecznie zmotywować pracowników do pracy. Jakimi cechami i umiejętnościami trzeba się wykazać, by stać się dobrym managerem - o tym poniżej.
Manager jako lider i strateg
Głównym zadaniem managera hotelu (z ang. zarządca) jest zarządzanie obiektem hotelowym i całym zespołem pracowników. Z tego powodu manager musi być jednocześnie liderem zespołu i strategiem. Każdy dzień wymaga planowania, sprawnej organizacji i koordynacji różnego typu działań. Jako lider zespołu, manager musi być jednostką charyzmatyczną, która będzie w stanie pociągnąć za sobą ludzi i zmotywować ich do działania. W tym kontekście ważnym zadaniem jest praca nad stworzeniem pozytywnej atmosfery w miejscu pracy i budowa efektywnego zespołu. Jako lider, manager powinien być osobą odważną i wzbudzającą szacunek, potrafiącą wykorzystać drzemiący w jednostkach potencjał.
Manager jako pracownik nr 1
Każda osoba zarządzająca, chcąc wymagać od pracowników rzetelnej pracy sama musi dać przykład takiej. Jak praktycznie w każdej pracy, obok predyspozycji do wykonywania zawodu najważniejsze jest zaangażowanie. Dobry manager z równie wielkim zaangażowaniem przygotowuje hotel do organizacji eventu jak i wypełnia dokumentację hotelową. Jako wzorowy pracownik zna specyfikę pracy innych osób zatrudnionych w hotelu jak barman czy pokojówka. W razie konieczności wie jak pościelić łóżko czy ustawić bufet śniadaniowy. Wiedza ta pomaga mu w sprawnym zarządzaniu i podejmowaniu trafnych decyzji.
Manager – osoba o wysoce rozwiniętych umiejętnościach osobistych
Ciągły kontakt z ludźmi w pracy managera sprawia, że potrzebuje on różnych kompetencji, by szybko i sprawnie reagować w sytuacjach stresowych. Musi więc zatem być odporny na stres oraz cierpliwy. Jako jednostka reprezentująca hotel na zewnątrz powinien być również dobrym dyplomatą. W związku ze specyfiką pracy w hotelu (budzi się około 6 rano, a zasypia po północy) manager musi dobrze zarządzać swoim czasem pracy, umieć ustalać priorytety i mieć świadomość, że jest to tak naprawdę praca w nielimitowanym czasie, wymagająca wysokiej dyspozycyjności. Organizując wydarzenie w hotelu sprawny manager potrafi zaplanować całe wydarzenie, czuwać nad realizacją oraz jego rozliczeniem, dlatego przydadzą się także umiejętności sprzedażowe. Często duży natłok obowiązków sprawia, że potrzebna jest mu również umiejętność skutecznej samomotywacji.
Manager – ekspert w relacjach interpersonalnych
Obowiązki managera to praktycznie przez cały czas praca z innymi ludźmi, dlatego też umiejętność budowania z nimi pozytywnych relacji jest na wagę złota. Manager musi po prostu znać się na ludziach. Dobry manager wie kiedy trzeba być stanowczym, a kiedy okazać empatię, kiedy trzeba kogoś zdyscyplinować, skrytykować – a kiedy pochwalić. Umie odkryć w pracownikach potencjał i zaangażować ich w działania. Dobra atmosfera przekłada się na działania i ogólny wizerunek obiektu hotelowego. Ważny jest również wysoki poziom kultury osobistej oraz poczucie humoru, które pomaga otworzyć wiele zamkniętych drzwi.
Manager – doświadczenie i otwartość na świat
Bardzo pomocne w pracy managera jest doświadczenie. Zwyczajowo przyjmuje się, że najlepszy manager to osoba między 35 a 50 rokiem życia. Zazwyczaj bowiem osoby w tym wieku nabrały już doświadczenia w dziedzinie public relations czy turystyki. W pracy dobrego managera liczy się również ciekawość świata. Dobry manager pozostaje czujny, śledzi najnowsze, obowiązujące trendy w hotelarstwie, w tym te dotyczące nowoczesnego wyposażenia hotelu, lubi podróżować, jest otwarty na nowe rozwiązania, możliwości.
Manager – zawód dla najlepszych
Ogromna ilość nowych obiektów hotelowych, które zostały wybudowane w ostatnim czasie sprawiła, że na rynku pojawiło się wiele ofert pracy dla managerów. Ilość obowiązków i ich różnorodność w zależności od obiektu hotelowego (inne są w hotelu miejsko-biznesowym a inne w kurorcie wypoczynkowym) sprawia, że jest to zawód dla osób wszechstronnych, odznaczających się szeregiem różnego typu umiejętności, dużym zapałem i poświęceniem. Z tego powodu dobry manager, który spełniałby wszystkie te warunki jest na wagę złota. Najlepsi managerowie firmy to zazwyczaj osoby, które pracowały już w innym obiekcie hotelowym jako managerowie lub takie, które awansowały z innego stanowiska w tej samej firmie. Zagraniczni managerowie wciąż pozostają poza zasięgiem polskich hoteli ze względu na dużą przepaść jeśli chodzi o zarobki.
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |