Niedziela 01 Grudzień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Jak dbać o wizerunek obiektu?

Artykuły serwisu


Jak dbać o wizerunek obiektu?


Dodano: 2016-08-01

Drukuj


W dobie rosnącej konkurencji na rynku usług hotelarskich, hotelarze przekonują się do konieczności prowadzenia działań z obszaru public relations. Działania muszą być długofalowe i spójne, jednorazowa akcja nie przyniesie wymiernych skutków i korzyści sprzedażowych, czy wizerunkowych, dodatkowo może znacznie obciążyć budżet. O czym nie możemy zapominać chcąc na stałe zaistnieć w mediach?

Komu komunikować?
Ustalenie odbiorcy informacji stanowi punkt wyjścia skutecznej komunikacji marketingowej. Rozpoczęcie budowania kampanii wizerunkowej wiąże się ze sprecyzowaniem grupy docelowej komunikowanych treści. W przypadku branży hotelarskiej sytuacja jest o tyle skomplikowana, że goście hoteli reprezentują przynajmniej kilka grup, z których każda zainteresowana jest inną tematyką. Zdefiniowanie docelowych segmentów gości hotelowych pozwala na zminimalizowanie kosztów zdobycia i utrzymania klienta oraz na optymalną alokację środków na działania reklamowe i wizerunkowe. Bardzo częstym błędem w promocji usług hotelarskich jest kierowanie tej samej treści do wszystkich grup odbiorców.

- Definiowanie publiczności, czyli grona odbiorców naszych komunikatów, powinno być poprzedzone dokładnym audytem i analizą firmy. Określając grupę docelową, należy pamiętać, że w czasach zdominowanych przez social media, reklamy behawioralne i chęć przynależności użytkowników Internetu do określonych grup, określenie wieku, płci i miejsca zamieszkania potencjalnych adresatów naszych komunikatów to zdecydowanie za mało. Trzeba dokładne prześledzić motywy ich działania, historię decyzji zakupowych, zainteresowania, reakcje na określone oferty. Im większą liczbą szczegółowych informacji dysponujmy, tym skuteczniej możemy skierować określoną informację. – mówi Natalia Górnisiewicz, Pr Manager, Hilton Garden Inn Kraków Airport - Dobór narzędzi również nie może być wynikiem przypadku, czy panującej mody. Strategia działań PR musi być koherentna ze strategią marketingową firmy i tworzyć z nią całość. Nawet mając w ręku najlepiej skonstruowany plan marketingowy, musimy monitorować media, analizować dostępne statystyki i zachowania zakupowe gości oraz dostosowywać go do bieżących potrzeb, nieustannie starając się ulepszać komunikację. – dodaje.

Agencja czy specjalista
Do realizacji działań z obszaru Public Relations potrzebny jest czas, pomysł i konsekwencja. Czasami obiekty noclegowe decydują się na prowadzenie działań wizerunkowych we własnym zakresie, najczęściej ogranicza się to do komunikowania oferty w mediach społecznościowych, pozyskiwaniu ofert reklamowych i odpowiedzi na recenzje zamieszczane na serwisach bookingowych. Nawet przy tak okrojonej komunikacji trzeba się liczyć z wygospodarowaniem minimum 40 godzin miesięcznie w grafiku osoby, która będzie odpowiedzialna za powyższe działania. Coraz więcej obiektów decyduje się na zatrudnienie specjalisty ds. budowania wizerunku lub skorzystanie z usług profesjonalnej agencji. W zależności od potrzeb i budżetu, można zdecydować się na stałą obsługę agencyjną lub nawiązanie współpracy projektowej.

W przypadku współpracy projektowej liczy się przede wszystkim efektywność i intensywność prac agencji. Jest to najchętniej wybierana forma współpracy pośród firm, które nie mają stałych rocznych budżetów na działania PR lub potrzeby bieżącej komunikacji działań.

W przypadku współpracy stałej, najważniejsze są relacje pomiędzy dedykowanym obiektowi konsultantem, a firmą. Taka forma pozwala agencji dokładnie zapoznać się z działalnością obiektu, dodatkowo w perspektywie czasu stała obsługa jest znacznie tańsza od pracy przy poszczególnych projektach. Hotel powinien pamiętać, że zatrudnienie nawet najlepszej agencji będzie wymagało stałego angażowania się przedstawicieli firmy i bieżącej komunikacji. Poznanie specyfiki miejsca, określenie celów, przedstawienie pełnej oferty obiektu, jego zalet czy aktualnych promocji wymaga komunikacji na linii specjalista od kreowania reputacją firmy – pracownik hotelu. Dlatego czasami najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie takiej osoby bezpośrednio w hotelu, jako pracownik firmy będzie na bieżąco z działalnością wszystkich działów, dodatkowo poświęci 100 % swojego czasu pracy na budowanie jego wizerunku, podczas gdy w agencji konsultant dzieli swój czas na jednoczesne działania dla kilku klientów. Z drugiej strony zatrudniając specjalistę indywidualnie, musimy zapewnić mu niezbędne narzędzia pracy, programy do monitoringu mediów, szkolenia, czy licencje na programy graficzne. Decydując się na współpracę z agencją te koszty nas nie dotyczą, gdyż płacimy za gotową usługę.

Buduj wizerunek lokalnie
Budując wizerunek medialny obiektu hotelowego, bardzo często skupiamy się jedynie na jego działalności dedykowanej potencjalnym gościom hotelowym i zapominamy o rynku lokalnym. Tymczasem hotele przynależące do globalnych sieci, coraz częściej wdrażają do swoich strategii marketingowych działania CSR (corporate social responsibility), które z powodzeniem komunikują w mediach, kreując swój wizerunek odpowiedzialnego i zaangażowanego społecznie pracodawcy i sąsiada. Polscy hotelarze dopiero niedawno zaczęli dostrzegać potrzebę i korzyści płynące z angażowania się w przedsięwzięcia lokalne. – Bardzo aktywnie angażujemy się w działania na rzecz krakowskiego Domu Fundacji Ronalda McDonalda. Zainicjowana przez nas terapia gotowaniem, prowadzana przez szefa kuchni – Miłosza Kowalskiego, okazała się dużym sukcesem, otrzymaliśmy mnóstwo pozytywnym opinii od Podopiecznych Fundacji zamieszkujących Dom i jej Partnerów. Planujemy rozwijać idee wolontariatu wśród naszych pracowników, wstępnie ustaliliśmy, że każdego miesiąca 5 osób zatrudnionych w różnych działach pół swojej dniówki spędzi angażując się w bezpośrednią działalność na rzecz Domu.– mówi Marcin Ziobro, dyrektor generalny Hilton Garden Inn Kraków Airport i twórca projektu współpracy. Działania z obszaru CSR pozwalają na wyróżnienie obiektu na tle konkurencji, jak i wzmocnienie identyfikacji klienta z marką. Hotele coraz częściej inwestują w szkolenie przyszłych kadr, wspierają mikroprzedsiębiorstwa
i lokalnych dostawców. Moda na to co lokalne, najlepiej widoczna jest w gastronomii, trwa bowiem boom na jedzenie organiczne, sezonowe, pochodzące ze sprawdzonych lokalnych upraw.
Prowadząc działania wizerunkowe nie można zapominać o standardowych formach reklamy, obecności w serwisach rekomendacyjnych i aktywnej sprzedaży produktów i usług. Dopiero połączenie wszystkich tych elementów zagwarantuje obiektowi hotelowemu stałą obecność w  świadomości potencjalnych gości i  zdecyduje o jego sukcesie rynkowym i medialnym.


Komentarze:

Według mnie nie powinno się zlecać tej formy reklamy agencjom. Fakt oczywiście one na 100% zrobią to szybciej, pewniej, ale nie do końca jestem przekonana czy lepiej, choć na pewno dobrze. Myślę, że osoba pracująca w danym hotelu, "żyjąca" jego światem wie najlepiej góra z grób docelowych " kuleje" i w którą włożyć najwięcej starań. Oczywiście wszystko to również zależy od tego czy jesteśmy właścicielem wielkiego kolosa i mamy miliardy na promocję, czy prowadzimy hotel, który jest na bardzo dobrym poziomie, ale nie jest śiecówką i tych miliardów na promocję również nie ma :)


Karolina (dodano 2016-12-08, 14:52:13)

Gadżety na wakacje – niezbędniki na letni wypoczynek ...więcej»

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji