Śmierć czeka każdego, a czasami ma ona miejsce w hotelu.
Zdarza się nagle, zarówno z przyczyn naturalnych jak i nieszczęśliwych
wypadków. Na szczęście zdarza się to rzadko
i nie ma wiele informacji na ten temat w literaturze branżowej. Jak
jednak należy postąpić w przypadku kiedy ta ta tragiczna sytuacja będzie miała
miejsce w naszym hotelu?
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Obsługa wchodzi do pokoju
hotelowego i na miejscu zastaje leżącego na podłodze martwego gościa
hotelowego. Dookoła głowy krew. Co robimy? Jak postąpić w takiej sytuacji i
kogo powiadomić?
Jeśli do śmierci doszło w wyniku wypadku lub przestępstwa,
wezwany do zmarłego lekarz nie koniecznie wystawi kartę zgonu i może nakazać
przewiezienie zwłok do zakładu medycyny sądowej. Dopiero wtedy, kartę zgonu
wyda lekarz skierowany przez policją lub prokuraturę, który dokonał oględzin
lub sekcji.
Jak powinna wyglądać procedura hotelowa w przypadku przestępstwa lub
wypadku
Pokojówka po zauważeniu osoby mogącej już nie żyć,
niezwłocznie informuje o tym recepcję. Robi to bez względu na okoliczności. Nie
ważne czy pokój nosi znamiona walki, czy jest w normalnym stanie. Ważne, aby
możliwie niczego nie zmienić w zastanym wyglądzie. Jeśli możemy, to
pozostawiamy pokój bez najmniejszych zmian, bez dotykania jakichkolwiek
przedmiotów. Jest to bardzo ważne w przypadku, kiedy będzie przeprowadzane
dochodzenie policji.
Recepcjonista lub kierownik hotelu bezzwłocznie zawiadamia
policję. Podaje opis sytuacji, dane osoby, która jako pierwsza zauważyła zwłoki
oraz adres hotelu i numer pokoju.
Dzwonimy na numer 112 lub na 997. Interesuje nas zgłoszenie
sprawy na policję, więc numer 997 jest pierwszym wyborem. Policja zawiadamia
pogotowie i obie służby powinny niezwłocznie zjawić się na miejscu w hotelu. Prawdopodobnie
na miejsce wraz z patrolem policji przybędzie jednostka dochodzeniowa. Jest to
standardowa procedura w Polsce. Ciało zostanie zabrane tylko i wyłącznie na
polecenie policji. Pokój na czas dochodzenia zostanie wyłączony z eksploatacji.
Sprawa niestety może ciągnąć się miesiącami, a personel może być wzywany do
składania zeznań.
Najczęściej jednak, po zabezpieczaniu śladów i sporządzeniu
dokumentacji fotograficznej, policja zezwala na posprzątanie w pokoju.
W większości znanych mi przypadków policja po zabezpieczeniu
śladów i sporządzeniu dokumentacji zezwalała na doprowadzenie pokoju do
używalności, co w wyjątkowych sytuacjach może oznaczać remont. Jeżeli hotel ma
dobrą polisę ubezpieczeniową, to remont ten finansowany jest z polisy.
Jak powinna wyglądać procedura hotelowa w przypadku śmierci z przyczyn
naturalnych
W przypadku śmierci naturalnej gościa hotelowego jest w
zasadzie nawet trudniej, niż w przypadku śmierci spowodowanej wypadkiem lub
noszącej znamiona przestępstwa. Naszym obowiązkiem wtedy jest wezwanie lekarza
rodzinnego lub pogotowia. Lekarz potwierdza zgon oraz wystawia kartę zgonu.
Zgon należy zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 3
trzech od dnia śmierci. Kto zgłasza zgon? Odbywa się w to wg kolejności.
Rodzina, krewni, a dopiero jeśli w/w osoby nie mogą zgłosić zgonu, robią to
osoby które znalazły zwłoki. Wg powyższej zasady wyniki, to pokojówka powinna
zgłosić zgon, ale zazwyczaj robi to administracja hotelu, czyli przełożony
osoby, która znalazła zwłoki.
Transport do kostnicy
Kolejnym do rozwiązania problemem jest przetransportowanie
do kostnicy zwłok. I jest to faktyczny problem, ponieważ ani policja, ani
pogotowie tego nie zrobią. To na hotelu spoczywa obowiązek opiekowania się
ciałem do chwili pochówku.
Aż do czasu ustalenia kto jest rodziną zmarłego gościa
hotelowego oraz do czasu aż rodzina przybędzie na miejsce, hotel odpowiada za
zwłoki. Najczęściej wzywa się zakład pogrzebowy, który przejmie zwłoki i
przewiezie jest do kostnicy przy zakładzie pogrzebowym. Oczywiście
przechowywanie ciała jest odpłatne.
Na koniec hotel powinien oczyścić pokój. Dokonać
ewentualnych napraw oraz dokonać dezynfekcji.
|