Strona główna » Gastronomia » 98 sposobów możliwości kradzieży dokonywanej... | Artykuły serwisu
98 sposobów możliwości kradzieży dokonywanej przez personel restauracji lub baru
Złapałeś ostatnio złodzieja? Połącz duże ilości pieniędzy, artykułów spożywczych i alkoholu ze szczupłością zatrudnienia i niewystarczającymi kontrolami, a dojdziesz do wniosku, że twoje zapasy i pieniądze gdzieś znikają. Niektóre osoby mają nawet taką swoistą, osobistą politykę, „Nie będę pracował tam, gdzie nie można nic ukraść”. Przejrzyj poniższą listę '98 sposobów' na kradzież. Pomoże ci ona w ich wyśledzeniu.
- Pracownik nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie a bierze gotówkę.
- Zaniżona ewidencja w kasie: Rejestrowanie niższej od pobieranej, ceny produktu i odkładanie różnicy do własnej kieszeni.
- Ewidencja upozorowana: Dodatkowa rejestracja w barze towarów zużytkowanych tylko w określonych okresach; np. w czasie promocji barowej, kiedy drinki podaje się po obniżonych cenach („happy hours”) - przychód nie jest zbilansowany na pasku kontrolnym i fundusze właściciela/managera są uszczuplane.
- Obsługiwanie i przyjmowanie zapłaty, kiedy prowadzone są odczyty w kasach rejestrujących pomiędzy zmianami roboczymi.
- Fałszywa butelka. Barman przynosi do pracy swoją własną butelkę alkoholu i inkasuje gotówkę z jego sprzedaży do własnej kieszeni.
- Oszukiwanie przy nalewaniu trunków: Nalewanie mniejszej ilości, niż wynosi najmniejsza porcja, aby w ten sposób pokryć ubytki alkoholu.
- Zdublowane nalewanie na skomputeryzowanym systemie dozowniczym: Nalewanie i rejestrowanie jednej porcji, podczas gdy mocne drinki rozdziela się na dwie szklanki, które są sprzedawane klientowi.
- Wykorzystywanie zwróconego drinka: Dodatkowy drink jest wygospodarowany i sprzedany przez barmana.
- Bezpłatne rozdawanie drinków: Brak kontroli w punkcie sprzedaży w zakresie obsługiwania znajomych lub w nadziei na uzyskanie wyższych napiwków
- Zwrócona butelka wina: Sprzedana butelka pojawia się na liście stłuczek, jakkolwiek nie ma żadnego śladu zainkasowanej gotówki; wino jest ponownie sprzedawane przez barmana lub sprzedawane na lampki.
- Bezpłatne drinki za gotówkę na barze: Klient kładzie pieniądze na barze, obsługiwany jest bez inkasowania pieniędzy, następnie opuszcza bar sądząc, że zapłacił za drinki i zostawił napiwek, a barman chowa pieniądze do kieszeni bez ich zarejestrowania.
- Pracownicy liczą mniej za serwowane drinki w nadziei na spodziewany większy napiwek.
- Osoba przygotowująca koktajle pomniejsza sprzedaż, kiedy brak jest systemu kontrolnego.
- Barman wymienia się z kucharzem - drinki w zamian za obiady.
- Dodawanie wody do butelki z alkoholem dla wyrównania zapasu.
- Dodatkowe kasowanie za obsługę.
- Sprzedawanie tańszego alkoholu, zamiast zamawianych przez klientów marek
- Obciążanie według normalnych cen, a rejestrowanie według cen obowiązujących w godzinach „happy hour”
- Po zmianie roboczej, drinki nie skonsumowane przez pracowników – sprzedawane są klientom
- Bezpłatne drinki dla wszystkich odwiedzających barmana.
- Osoby obsługujące liczą należności według taryfy „happy hour”, za przystawki i przekąski barowe
- Nie nalewanie alkoholu do mieszanych, owocowych drinków.
- Wprowadzanie w błąd managera względem nominalnej ilości piw uzyskiwanych z jednej beczki
- Kiedy bar prowadzi sprzedaż alkoholu zarówno na wynos, jak i na drinki – brakujące butelki uważa się za sprzedane na wynos.
- Jedna osoba odpowiedzialna za dostarczanie, rozliczanie i magazynowanie alkoholu – oznacza osobę, która również sobie ten alkohol przywłaszcza.
- Bony na bezpłatne koktajle lub wino z pokoi hotelowych sprzedawane są przez pokojówki personelowi barowemu, rejestrującemu je w kasach w zamian za gotówkę.
- Barman twierdzący, że nowy system rejestrujący lub kontrolny jest zbyt skomplikowany lub jego obsługa zabiera za dużo czasu.
- Zsumowanie dwóch różnych drinków klientów i policzenie za każdy podwójnie, tłumacząc się ewentualnie nieporozumieniem, co do tego, kto zamawiał kolejkę.
- Rejestrowanie pozycji żywnościowych w kluczu alkoholowym, aby pokryć procent wysokich kosztów alkoholi.
- Kucharze składający zamówienie na napoje niezbędne do potraw – a następnie je wypijający.
- System dozowania piwa beczkowego, który nie jest zabezpieczany po zamknięciu baru – może być dostępny także dla dozorców po godzinach pracy.
- Powodowanie, aby klienci z góry podpisywali vouchery kart kredytowych, a następnie zawyżanie należności
- Skrócony pasek kontrolny. Wykasowanie końcowych pozycji sprzedaży z rejestru ogółem. Rozpoczęcie nowego paska. Kasjer zatrzymuje oba paski i gotówkę.
- Barman zmienia zawartość zamówienia bez rejestracji – rejestracja odbywa się później, na mniejszą ilość gotówki sprzedażowej.
- Osoby dające napiwki w pobliżu kasy rejestrującej – łatwo jest umieścić gotówkę w pojemniku na napiwki i zarejestrować „brak sprzedaży” w funkcji rejestrującej.
- Sfałszowanie zbiorczych odczytów rejestrowych i „zagubienie” paska.
- Osoba obsługująca rejestruje kawę i idzie do kuchni, aby wykonać własne zamówienie, np. desery.
- Dodawanie pozycji do rachunku klienta, które nie były zamawiane.
- Dezorientowanie klienta przy pomocy drukowanego rachunku gościa, które są trudne do odczytania.
- Ręczne dopisanie pozycji do przedwstępnego rachunku na koncie gościa.
- Księgujący nie wprowadzający depozytów gotówkowych i zgłaszający niedobory.
- Księgujący twierdzący, że nieprawidłowo został wypisany rachunek, sprawdzona gotówka lub nieprawidłowa transakcja kartą kredytową.
- Księgujący wystawiający czek znajdujący się w trakcie inkasowania, do banku i zatrzymujący sobie gotówkę.
- Księgujący wypłacający sobie należności za fikcyjne rachunki.
- Manager dodający dodatkowe godziny pracownicze do zestawienia i dzielący się różnicą.
- Manager rozliczający wynagrodzenia fikcyjnego pracownika.
- Zmienianie aktualnych cen w kasie rejestrującej – obciążając klienta wyższymi cenami.
- Domaganie się, aby brakujące pozycje z zapasów zostały zwrócone i zostały poddane likwidacji.
- Kasowanie gotówki bezpośrednio od klienta bez wystawiania rachunku.
- Wyprodukowanie potraw w nadmiarze, który mogą być zabierane do domu.
- Twierdzenie, że bankowe saldo początkowe było na minusie.
- Odbieranie gotówki od klienta.
- Zmowa pomiędzy barmanem a kelnerem.
- Sprzedawanie potraw „na wynos” i zatrzymywanie gotówki.
- Zmowa pomiędzy kucharzami a kelnerem.
- Łapówki od dystrybutora alkoholi.
- Korzystanie ze starych rachunków gości, aktualnie nie obsługiwanych.
- Nieprawidłowe przekroczenia w rejestracji sprzedaży.
- Pracownik pomniejszający godziny pracy / zmieniający harmonogramy.
- Powtórne wykorzystywanie zarejestrowanych przychodów z drinków.
- Nieprawidłowe „anulowanie” pozycji na rachunku.
- Powtórna sprzedaż zwróconych napojów.
- Wydawanie zaniżonej reszty dla klientów.
- Nieprawidłowe korzystanie z klucza szkoleniowego kasy rejestrującej.
- Sfałszowany raport dzienny.
- Prowadzenie sprzedaży w czasie wymiany taśmy lub paska kontrolnego w kasie rejestrującej.
- Zmiany kwot na kartach kredytowych.
- Podwójne przeciąganie karty kredytowej przez czytnik.
- Zmienianie rachunku gościa, po jego wyjściu z baru.
- Zawyżanie sprzedaży podczas bankietów.
- Bezpośrednie łapówki od handlowców.
- Akceptowanie dostaw mięsa lub produktów mięsnych o niższej jakości.
- Akceptowanie zaniżonych wag towarów.
- Zabieranie do domu „wygospodarowanych nadwyżek” produktów żywnościowych.
- Fikcyjne wypłaty.
- Fikcyjna sprzedaż za bony.
- Kradzież Bonów Podarunkowych i ich wykorzystywanie przez personel.
- Wykonywanie osobiste rozmowy telefoniczne na koszt firmy.
- Wielokrotne korzystanie z żetonów do automatów sprzedażowych lub płatnych aparatów telefonicznych.
- Zatrzymywanie funduszy ze zbiórki zużywanych olejów.
- Zatrzymywanie bezpłatnych próbek towarów wręczanych przez handlowców.
- Zawyżanie napiwków, pomniejszanie obciążeń klientów.
- Bezpłatne obsługiwanie znajomych.
- Zabieranie do domów sztućców i szklanych naczyń.
- Upozorowane włamania.
- Kelner niszczy rachunki i zatrzymuje gotówkę.
- Kelner twierdzi, że honoruje ceny dla dzieci i osób starszych, a mimo to pobiera opłaty w pełnej wysokości.
- Powtórne wykorzystywanie rachunków na realizację podobnych zamówień.
- Zagmatwane wpisy personelu o czasie rozpoczęcia i zakończenia zmiany.
- Pracownicy zatajający zadatki i inwestujący bądź pożyczający pieniądze.
- Pracownik nie oddaje zadatku, lub zwraca jego mniejszą ilość, a dla siebie zatrzymuje resztę.
- Szef kuchni zakupujący specyficzne pozycje nie dla uzupełnienia zapasów, a na konsumpcję dla swoich pracowników.
- Kasjer gromadzi rachunki gości do zarejestrowania, kiedy goście opuszczą już lokal. Umożliwia to kasjerowi zmiany ilości w pozycjach lub pominięcie niektórych.
- Barman ręcznie wypisujący barowe rachunki i rejestrujący je w mniejszych ilościach na paragonach.
- Zawijanie artykułów spożywczych i wyrzucanie ich do pojemnika na odpadki w celu późniejszego wykorzystania.
- Kierowca cateringu zakupujący i sprzedający własne zapasy dla uzyskania zysku na swój użytek.
- Szefowie kuchni zwracający się z prośbą do dostawców o sfałszowanie faktur – transferując zakupy artykułów żywnościowych na dostawy.
- Szefowie kuchni domagający się podarunków natury osobistej w zamian za interesy korzystne dla dostawców.
Źródło: Martini & Assoc.
Jeżeli dysponujesz innymi przykładami, dodaj je w polu Komentarzy.
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |